Går i funderingarna om att investera i en ny högtryckstvätt (Kärcher K5) eller om det är bättre att anlita spolbilen för att rengöra en avloppstrumma.
spolbilen har ju självklart ett bättre tryck, men tvätten skulle jag ha kvar för ev andra jobb.
Funderingar har man haft tidigare att skaffa en tvätt men känner inte att jag saknat den, men man kanske hittar fler användningsområden om man väl har en.
K5'an kostar med rör-rensningskitet ca 5000:- ,(hos classe), spolbilen kommer troligen kosta mellan 2 - 3000:-

Hur skulle ni resonera, spolbil eller tvätt...?

Prova att köpa tvätten själv om problemet är återkommande så har du ju kvar tvätten och har tjänat in den på 2 spolbilsvängar och dessutom kommer du ju kunna rengöra nästa vad du vill med den sen

• Gilla
111111
  • Laddar…
Jag hade resonerat en högtryck, men köp K7 istället.
Den har 600liter i timmen istället för 500.
Desto mer desto bättre här.

Sen pumptrycket är högre.
180 vs 145bar.

Kostat dock 1000kr mer om man kollar hos jula.

Jag har haft min sen januari, helnöjd med den, använder dock bara för att tvätta bilen, men den är klockren.

Gäller dock att du har tillgång till 3-fas eller 16a säkring då den är på 3000w i jämförelse med K5 som har 2100 :)

• Gilla
111111
  • Laddar…
Det är nog bara en teoretisk effekt, jag kör min K7 på 10a utan problem.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är nog bara en teoretisk effekt, jag kör min K7 på 10a utan problem.
Med full effekt verkligen?
Jag sköt en säkring när jag försökte ;)
Och jag har 10a i garaget.

Kör med adapter på mitt 3 fas istället..

Alltid full effekt. Har haft den på flera olika uttag i huset också, alla på 10a.

Stefan N Stefan N skrev:
Alltid full effekt. Har haft den på flera olika uttag i huset också, alla på 10a.
Intressant

Aja jag sköt iofs en huvudsändning av någon anledning, men körde även tvättmaskin och torktumlare i huset så kanske blev för mycket för just den fasen.

Kör med adapter ändå så slipper jag skjuta mer

Kan vara bra att köra dem på tröga säkringar eller C-karaktär. Fick byta till det på de uttag vi har utvändigt för just högtryckstvätten.

A AndersS skrev:
Kan vara bra att köra dem på tröga säkringar eller C-karaktär. Fick byta till det på de uttag vi har utvändigt för just högtryckstvätten.
Står förvisso 16a trög säkring i manualen.

10A trög eller C.karaktär kan du i de flesta fall använda med 1,5 mm till eluttaget, men inte med 16A.
Sedan har jag ett annat fabrikat på tvätt men den kunde bryta ibland vid start med "vanliga" säkringar.

A amoreex skrev:
Står förvisso 16a trög säkring i manualen.
16? Jag är ganska säker på att det står 13 Ampere i instruktionsboken för min K7.

Jag har i alla fall säkrat upp uttagen i garaget till 2,5 mm2/16 A för där jag använder högtryckstvätten 9 gånger av 10. Men jag har även använt den på andra ställen där jag bara har haft 10 A tillgängligt utan att någon säkring löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.