1 770 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Köpa LB hus - 10 år gammalt
Hej,
Är på väg att kolla på ett hus som jag är intresserad av och tydligen så är deras hus bara grundmålade på utsidan och att man ska måla den stående träpanelen själv efter inflytt. Detta är dock inte gjort, bör jag vara orolig? Ytterligare så från vindsluckan noterades att underlagstaket består av träfiberskivor. Eftersom underlagstaket inte skyddas av något mer än själva plåttaket, bör jag oroa mig? Ingen papp under plåttaket alltså.
Tack i förhand!
Är på väg att kolla på ett hus som jag är intresserad av och tydligen så är deras hus bara grundmålade på utsidan och att man ska måla den stående träpanelen själv efter inflytt. Detta är dock inte gjort, bör jag vara orolig? Ytterligare så från vindsluckan noterades att underlagstaket består av träfiberskivor. Eftersom underlagstaket inte skyddas av något mer än själva plåttaket, bör jag oroa mig? Ingen papp under plåttaket alltså.
Tack i förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det finns alltid saker att oroa sig över i hus.Fredrik Mannen skrev:
Hej,
Tack i förhand!
Men vad är skicket på panel och skivor då ?
För att bygga billigt struntar ofta hustillverkare i underlagspapp osv, och bygger med så få skikt som möjligt: har det inte påverkats på 10år så är det nog lugnt, men när väl plåttaket behöver läggas om så kanske man bör förändra konstruktionen och lägga till duk/spont+papp.
Är fasaden ok ?
10 år med bara grundfärg låter inte så bra, men är den ok så är det ju bara att tvätta och måla.
Tack så mycket för ett bra svar, var så jag tänkte själv men alltid intressant att få in fler tycke och tänk. Som du säger är det förmodligen bara att tvätta och måla för att senare ta tag i taket, för fasaden ser i alla fall OK ut.klaskarlsson skrev:
Det finns alltid saker att oroa sig över i hus.
För att bygga billigt struntar ofta hustillverkare i underlagspapp osv, och bygger med så få skikt som möjligt: har det inte påverkats på 10år så är det nog lugnt, men när väl plåttaket behöver läggas om så kanske man bör förändra konstruktionen och lägga till duk/spont+papp.
Är fasaden ok ?
10 år med bara grundfärg låter inte så bra, men är den ok så är det ju bara att tvätta och måla.
Tack igen!
En något kontroversiell fråga: skyddas överhuvud fasaden av det yttre plastskiktet som den saknade färgen skulle bestå av? Oljerik grundfärg ger ett skydd för träet men allmänt verkar träväggar på omålade uthus klara sig i betydligt längre tid (50-100 år längre) än de som målas med plastfärger vilka man kanske applicerar mest för att göra det fint och att man har en tro att det vore bra för träet.klaskarlsson skrev:
Det finns alltid saker att oroa sig över i hus.
Är fasaden ok ?
Jag är alls ingen expert men har hundraåriga bodar med omålade träväggar som mår prima.
Alla tankar är välkomna, tack.D datja skrev:En något kontroversiell fråga: skyddas överhuvud fasaden av det yttre plastskiktet som den saknade färgen skulle bestå av? Oljerik grundfärg ger ett skydd för träet men allmänt verkar träväggar på omålade uthus klara sig i betydligt längre tid (50-100 år längre) än de som målas med plastfärger vilka man kanske applicerar mest för att göra det fint och att man har en tro att det vore bra för träet.
Jag är alls ingen expert men har hundraåriga bodar med omålade träväggar som mår prima.
I det här fallet är det grundmålat med något jag inte vet vad det är för typ av färg men skulle sätta mina pengar på att grundmålningen inte skyddar som varken oljefärg eller färg med plastinnehåll.
Jag menar bara att själva kåken inte far illa av att stå omålad.Fredrik Mannen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa hus utan tillgång till vindsutrymme av tillbyggnad
Tak & Vind -
Alternativa sätt att köpa/delbetala hus på ofri grund?
Juridik -
Hus - fastighetstillbehör, köpa föräldrarnas hus men arrendera tomten
Juridik -
Köpa ett hus där tillbyggnad saknar bygglov
Bygglov -
Hustillverkare rekommenderas betala tillbaka 26 000 kr till husköpare
Artikelkommentarer