Vi ska riva ut köket som är från husets byggnadsår, 1965. Vi har ännu inte lyckats välja kökstillverkare. Fast vi har nog skippat alla "de dyra" som vi har fått offerter från (Pustelli, Vedum etc). Nu velar vi nog bara mellan Ikea och Culimar. På Ikea går köket på ca 25 000:- (minus familyrabatten fast + 3000:- för sprutlackering då de inte har några helt vita luckor) och på Culimar landar det på 40 000:-.
Sen ska vi ha en granitskiva (Ljus labrador som jag bara älskar
) som kommer kosta ca 35 000:-. Sen har vi ganska så höga krav på vitvarorna så de kommer gå på ca 50 000:-.
Hur ska vi göra, Ikea eller Culimar ??? Pratar man med Culimar så förklarar han varför hans kök är dyrare och varför Ikea är billigt skräp. Men så många har ju Ikea-kök, är de verkligen så dåliga? Hur länge ska köket hålla, hur länge kommer dess två kök hålla etc etc? Jag blir alldeles snurrig
Kan någon råda!?!
mvh
Sen ska vi ha en granitskiva (Ljus labrador som jag bara älskar
Hur ska vi göra, Ikea eller Culimar ??? Pratar man med Culimar så förklarar han varför hans kök är dyrare och varför Ikea är billigt skräp. Men så många har ju Ikea-kök, är de verkligen så dåliga? Hur länge ska köket hålla, hur länge kommer dess två kök hålla etc etc? Jag blir alldeles snurrig
Kan någon råda!?!
mvh
Om jag skulle investerat 35 papp på en bänkskiva och 50 på vitvaror så hade jag nog valt ett fetare kök i övrigt
. Ett tips kan vara att titta på ett snickarbyggt kök, behöver inte bli sååå hiskelit dyrt och dessutom så försvinner ju eventuella begränsningar på mått och dyl.
grejen är ju den att ju mer pengar man ska lägga på utgifter förutom själva köksinredningen (golv, tak, diskho, vitvaror, belysning osv.) ju mindre intressant blir kostnaden för själva köksinredningen då den blir mindre i sammanhanget.
Ska man däremot göra en "snikrenovering" och inte byta golv/tak, inte ändra planlösning, flytta väggar och dyl. utan bara byta köksinredningen bit för bit mot en ny, då kan jag förstå att man sneglar på ex. IKEA.
I mitt eget fall så ska jag lägga ut ganska mycket pengar på övrigt och mellanskillnaden på ett lågpriskök och ett snickarbyggt hamnar på ca 40kkr, det tycker jag blir lite i sammanhanget när köket totalt kommer springa till ca175000 (i det dyrare fallet)
grejen är ju den att ju mer pengar man ska lägga på utgifter förutom själva köksinredningen (golv, tak, diskho, vitvaror, belysning osv.) ju mindre intressant blir kostnaden för själva köksinredningen då den blir mindre i sammanhanget.
Ska man däremot göra en "snikrenovering" och inte byta golv/tak, inte ändra planlösning, flytta väggar och dyl. utan bara byta köksinredningen bit för bit mot en ny, då kan jag förstå att man sneglar på ex. IKEA.
I mitt eget fall så ska jag lägga ut ganska mycket pengar på övrigt och mellanskillnaden på ett lågpriskök och ett snickarbyggt hamnar på ca 40kkr, det tycker jag blir lite i sammanhanget när köket totalt kommer springa till ca175000 (i det dyrare fallet)
Ja då Pappskallen, det beror ju på hur man resonerar:
1) "Om jag skulle investerat 35 papp på en bänkskiva och 50 på vitvaror så hade jag nog valt ett fetare kök i övrigt" dvs dyra skivor+ dyra vitvaror + dyra skåp.
2) Eftersom det vi tycker är viktig är bra vitvaror och eftersom vi tycker granit är överlägset de andra bänkskivematerialen tänker vi lägga pengar på det. Därmed tar pengarna slut och vi får kompromissa på skåpsinredning som inte verkar skilja sig så mkt åt egentligen.
Blir ännu en natt av grubblande :-/
1) "Om jag skulle investerat 35 papp på en bänkskiva och 50 på vitvaror så hade jag nog valt ett fetare kök i övrigt" dvs dyra skivor+ dyra vitvaror + dyra skåp.
2) Eftersom det vi tycker är viktig är bra vitvaror och eftersom vi tycker granit är överlägset de andra bänkskivematerialen tänker vi lägga pengar på det. Därmed tar pengarna slut och vi får kompromissa på skåpsinredning som inte verkar skilja sig så mkt åt egentligen.
Blir ännu en natt av grubblande :-/
Granitskivor kan tydligen kosta nästan vad som helst.
Men vår gråspräckliga gav vi 5200 kr för, inklusive kantslipning, håltagning för häll och moms. Den är i två delar (hörn), 60 cm djup och 1,30 + 1,10 m lång.
Den passar så bra till vårt ljusgrå kök och passade vår snålhet också.
/EB
Men vår gråspräckliga gav vi 5200 kr för, inklusive kantslipning, håltagning för häll och moms. Den är i två delar (hörn), 60 cm djup och 1,30 + 1,10 m lång.
Den passar så bra till vårt ljusgrå kök och passade vår snålhet också.
/EB
Jag tycker man ska följa sin plånbok och göra sina prioriteringar. Ni har prioriterat bänkskiva och vitvaror som viktigast. Är det "kris" att köpa IKEA-kök egentligen? Kvaliteten är väl lägre, men det går ju inte sönder efter någon dag. Om man inte gillar skåpluckorna från IKEA är ett annat alternativ (som har blivit diskuterat i någon tråd) beställa stommer och sedan snickeritillvärkade luckor. Lite dyrare, men inte högsta prisklass. Om man står ut m folierade hyllor, så kan man hällre snygga till luckorna som man vill.
mvh hanneli
mvh hanneli
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ikea köken är helt OK (eller var det ialla fall för 10 år sedan när vi byggde kök i förra huset). Men jag ser 2 skäl att välja något annat än IKEA. Flexibilitet, IKEA har lite tunt med olika "udda" mått, inget problem om man klarar sig med IKEA måtten.
Och kvalitet på mekanik. I princip så har IKEA och alla andra kökstillverkare samma kvalitet på lådbeslag och liknande, efterssom alla köper från samma leverantör (BLUM). Men Blum tillverkar ett par olika nivåer på kvalitet, och IKEA har inte den högsta. Framförallt så tycker jag att mjukstängande lådor (som kom för ett par år sedan som tillval hos dyrare leverantörer, men som är standard hos de flesta idag). Där använder IKEA en egen lösning med någon sorts fjäderbelastade knappar som man sätter på kanten till stommen. Dom knapparna brukar inte fungera.
Däremot så brukar ju olika kökstillverkare påstå att IKEA har dålig kvalitet på spånskivorna i stommarna, antagligen sant. Men hur stor betydelse har det?
Jag tycker att Culimar verkar vara en bra "mellanväg".
Och kvalitet på mekanik. I princip så har IKEA och alla andra kökstillverkare samma kvalitet på lådbeslag och liknande, efterssom alla köper från samma leverantör (BLUM). Men Blum tillverkar ett par olika nivåer på kvalitet, och IKEA har inte den högsta. Framförallt så tycker jag att mjukstängande lådor (som kom för ett par år sedan som tillval hos dyrare leverantörer, men som är standard hos de flesta idag). Där använder IKEA en egen lösning med någon sorts fjäderbelastade knappar som man sätter på kanten till stommen. Dom knapparna brukar inte fungera.
Däremot så brukar ju olika kökstillverkare påstå att IKEA har dålig kvalitet på spånskivorna i stommarna, antagligen sant. Men hur stor betydelse har det?
Jag tycker att Culimar verkar vara en bra "mellanväg".
Enligt han på Culimar (som faktiskt känns väldigt pålitlig) så har Ikea-köken blivit sämre det sista året. Förrut hade de "tätare" spånskivor men nu har det blivit mer luft i dem. "I Sverige byter vi kök vart 12:e år, i Europa vart 8:e och nu vill Kamprad komma ner till det intervallet med".
Jag har känt på Ikea och Culimarstommarna/hyllplanen och visst känns det att det är mkt mer luft i Ikeas. Ikea har typ 400 "någon enhet /någon enhet" medan Culimar har 800. Dvs mkt tyngre och antagligen håller de då för mer också.
Men fortfarande kvarstår frågeställningen; duger/räcker inte Ikea till oss när det funkar hos så många andra ???
Jag har känt på Ikea och Culimarstommarna/hyllplanen och visst känns det att det är mkt mer luft i Ikeas. Ikea har typ 400 "någon enhet /någon enhet" medan Culimar har 800. Dvs mkt tyngre och antagligen håller de då för mer också.
Men fortfarande kvarstår frågeställningen; duger/räcker inte Ikea till oss när det funkar hos så många andra ???
Tja - vem sätter upp köket? Och hur mkt har Ni lyckats pruta C-guben? Strunta i hanses snack om kvalitet det gör han bara för att motivera vaffö han inte skall gå ner mer i pris.
Om det är krasst fråga om han kan matcha Ikea eller ej
kört så det ryker!
Och se till att det int etillkommer dolda kostnader i form av sådant man tror ingår men som inte gör det. Eller sådant man itne tänkt på - el, vvs, mm mm.
Om det är krasst fråga om han kan matcha Ikea eller ej
Och se till att det int etillkommer dolda kostnader i form av sådant man tror ingår men som inte gör det. Eller sådant man itne tänkt på - el, vvs, mm mm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa fast fönster för kök (tips, råd och hemsida)
Fönster & Dörrar -
Köpa fast fönter för kök (tips, råd och hemsida)
Fönster & Dörrar -
Risk med att köpa billig köksblandare? Icke svenskt märke.
Vatten & Avlopp -
köpa begagnat kök?
Kök -
Hej,Varifrån kan man köpa reservdelar till Bahco acj ventilation.
Ventilation