Hej!

Jag och sambon är på jakt efter nytt hus och vi har nu hittat ett som verkar lovande. Det som gör mig lite fundersam är att tomten är under avstyckning, följande kan man läsa på mäklarens sida:

"Fastigheten är under förättning och beräknas bli cirka 3.000 kvadratmeter stor efter avslutad förrättning. Fastigheten finns idag, men är endast 100 kvadratmeter till ytan. Förrättningen kommer även påverka taxeringen och taxeringsvärdet samt uttagna pantbrev. Ett pantbrev om 1.800 tkr kommer följa fastigheten. Förrättningen beräknas vara klar sommaren 2021."

Jag antar att det finns en del fallgropar här och att man ska vara noga med vad som skrivs in i kontraktet, typ som att man har rätt att häva köpet och få handpenningen tillbaka om avstyckningen ej går igenom? Vad mer bör man tänka på?

Det var ju en märklig skrivning. Det är vanligare med tvärtom, att fastigheten idag är 3000 kvm, men att typ 2000 skall styckas av.

Här trorjag man skall vara försiktig, och se till att tillträde och full betalning inte sker förrän förrättningen avslutats. Annars köper du en fastighet som nästan inte finns, utan säkerhet för att du i slutänden verkligen får mer än 100kvm.

Det låter orimligt att fastigheten verkligen är så liten som 100 kvm. Saknas några nollor?

Finns en hel del gamla restfastigheter som kan vara av sådan storlek. I och med att fastigheten redan finns är det en fastighetsreglering. Det är inga större konstigheter egentligen. Om det ärendet har en handläggare kan du ju ringa och prata med hem för att kolla så det är en lämplig åtgärd. I och med att du även köper del av fastighet faller köpet om regleringen inte skulle genomföras, och då kopplarns givetvis även utsprungsfastigheten till villkoret. Genomför du köper blir du sakägare i förrättningen och säljaren kan inte enhändigt återkalla ansökan så du står med skägget i brevlådan.

Tillträde sker ju normalt är förrättningen vunnit laga kraft, det är ju också egentligen först då du har möjlighet att ta ut mer pant i fastigheten. Och handpenningen hålls ju av mäklaren så det är ju inget du behöver kräva tillbaka själv från säljaren om det mot förmodan inte skulle gå att genomföra.

Så jag ser väl egentligen inga problem med det här så länge det är en lämplig fastighetsbildning.

Ett litet tillägg, nu drog jag, eventuellt felaktigt, slutsatsen att det är del av fastighet som ska regleras till. Det skulle lika gärna kunna vara en hel fastighet såklart. Då faller inte köpet enbart av anledning att fastighetsbildning inte genomförs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.