Vi ska installera Geberit Duofix WC-fixtur av "standardmodell" 112 cm för en vägghängd toalett.

Fixturen är mycket billigare i Tyskland och vi funderar därför på att beställa den därifrån tillsammans med annan badrumsinredning.

Artikelnumret för den tyska modellen skiljer sig dock från den svenska modellen. Den tyska har art nr 111.300.00.5 och den svenska 111.342.00.5/RSK8097668

Är det någon som vet om modellerna är identiska? Har någon installerat den tyska modellen?

Svensk modell
http://www.badshop.se/images/supplier/Geberit/pdf/8097668.pdf

Tysk modell
http://www.hornbach.de/data/shop/D04/001/780/492/513/51/7649742_Doc_01_DE_20130220060606.pdf

Det som saknas är väggfästena, de går att köpa separat

Jag tittade närmare på ritningarna och hittade faktiskt en skillnad på vad jag tror är anslutningar för inkommande vatten till vattentanken.

Den svenska modellen har två anslutningar PEX 15/16 mm (en anslutning på vardera kortsida), medan den tyska modellen har en "universal vattenanslutning" R 1/2" placerad ovanpå eller bakom vattentanken (svårt att se vilken på ritningen).

Använder man R 1/2" i Sverige eller är det bättre att köra på den svenska modellen?

Även den går att köpa löst på tex Dahls, men då börjar nog vinsten på att köpa i Tyskland försvinna.

edit: Men det finns ju halvtums till 12 eller 15 CU samt PEX adaptrar att köpa också

Tack Anders för din input!

Jag läste nog av ritningen på den svenska modellen fel. Det är trots allt endast en anslutningspunkt på den svenska modellen också och den ligger på ovansidan av vattentanken, precis som på den tyska modellen.

I den svenska leveransbeskrivningen står det dessutom att PEX-vattenanslutning G 1/2" med skruvuppsättning 15 x 2,5 mm,16 x 2,5 mm och adapter medföljer. Gissningsvis är modellerna identiska i sitt grundutförande, men att det följer med anslutning för G 1/2 -> 15 och 16 mm samt väggfästen till den svenska modellen.

fyrafyra skrev:
Jag läste nog av ritningen på den svenska modellen fel. Det är trots allt endast en anslutningspunkt på den svenska modellen också och den ligger på ovansidan av vattentanken, precis som på den tyska modellen.
Nja, det står ju "Vattenanslutning från vänster, höger eller uppifrån". Det var så det var på den cistern jag installerade i vårt badrum i somras. Det går att dra in skyddsröret från vänster, höger och uppifrån och PEX-röret ansluter man sedan till valfri "ingång".

Är PEX G1/2? Det visste jag faktiskt inte :D

Är prisskillnaden så stor att de är värt besväret om de blir bekymmer med grejerna?

Det skiljer ett par tusenlappar i pris om man köper från t ex Megabad. Eftersom vi ändå kommer beställa andra VVS-varor därifrån så kan det ju vara värt besväret eftersom fraktkostnaden då blir försumbar.

Nyfiken på hur det slutade för dig? Köpte du från Megabad och löste sig allt vid monteringen eller valde du att köpa den från Sverige?

maxton76 skrev:
Nyfiken på hur det slutade för dig? Köpte du från Megabad och löste sig allt vid monteringen eller valde du att köpa den från Sverige?
Jag har nyligen frågat min VVS-entreprenör vilken modell han vill använda (tysk eller svensk), men har inte fått svar från honom ännu. Jag låter han avgöra vilken vi ska använda.

Fnular på att köpa Gberit från Tyskland likaså.
Har du fått nåt svar från din VVS-are?

M
Vet att tråden börjar bli gammal nu men nån kanske undrar detsamma...
Jag har köpt min Geberit UP320 i Tyskland och det var inget problem alls att installera. Den är, såvitt jag vet, samma utförande men det kan skilja lite med vilka fästen o dyl som medföljer. Det går att ha vattenanslutning från höger, vänster samt ovanifrån pga anslutningen sitter i mitten längst upp på baksidan av tanken. Den flyttas alltså inte.

Att det går åt lite kopplingar o dyl när man renoverar badrum eller installerar nåt får man nog räkna med o känns väl ändå rätt försumbart i sammanhanget... ;)

Redigerat:
M
F ö tyckte min tyckte min röris att Geberit är störst o bäst på inbyggnadsfixturer. (kanske även vackrast, vad vet jag? ;)). De har ju typ tillverkat sådana i 50 år eller så, tror jag.

M
Ser nu också att det är skillnad med anslutningen mellan svensk o tysk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.