Hej.
Japp, jag vet, det är aldrig billigt osv osv.

Men efter ha renoverat 1 & 1/2 hus med nästan enbart makita har jag fått låna ett gäng lådor med festool maskiner och tillbehör av en hantverkare. Jag tyckte förut att det var lite fånigt med så dyra maskiner. Men jäklar vad bra dom är. Visst resultatet blir säkert detsamma men det är en massa funktioner som verkligen gör allt smidigare. Bra design helt enkelt.

Så, nu är lovprisandet klart och till frågan.

Om man skulle köpa en 5-6 maskiner med lite tillbehör. Finns det nån tysk eller europeisk leverantör med bättre priser, eller hur hade ni gjort?

Kan köpa det på en firma eller privat. Spelar inte så stor roll. Några tips?

Du har faktiskt tur med din timing. Det brukar inte vara skitenkelt att få rabatter på Festool som liten kund, men Rubart.de har väldigt bra priser nu, så du kan nog få det du vill ändå.

Ett exempel:
https://www.rubart.de/FESTOOL-Tauchsäge-TS-60-KEBQ-Plus-576721-p10259912

https://www.festool.se/produkter/nyheter/verktyg/576721---ts-60-kebq-plus#Översikt

Med frakt landar det på runt 30% lägre än ordinarie svenskt pris.

Det går kanske att hitta bättre än rekpris i Sverige också, men enligt prisjakt är det oftast det som står på Festools sida som gäller.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Hej.
Japp, jag vet, det är aldrig billigt osv osv.

Men efter ha renoverat 1 & 1/2 hus med nästan enbart makita har jag fått låna ett gäng lådor med festool maskiner och tillbehör av en hantverkare. Jag tyckte förut att det var lite fånigt med så dyra maskiner. Men jäklar vad bra dom är. Visst resultatet blir säkert detsamma men det är en massa funktioner som verkligen gör allt smidigare. Bra design helt enkelt.

Så, nu är lovprisandet klart och till frågan.

Om man skulle köpa en 5-6 maskiner med lite tillbehör. Finns det nån tysk eller europeisk leverantör med bättre priser, eller hur hade ni gjort?

Kan köpa det på en firma eller privat. Spelar inte så stor roll. Några tips?
Var i samma läge som ni, Traderade bort mitt innehav av Makita, Fein, Bosch, Hitachi. Behöll Hilti och en Elu överhandsfräs. Traderade och köpte nya och begagnade Festool maskiner.

Hur är det med domino. Någon som har koll på priserna på dom? Verkar bli mkt dyrare för varje år.

Man vill väll ha bägge storlekarna, men antar att man får nöja sig med den större?

För övrigt, vad är den tyska momsen? Som företagare vill man ju dra den.

Jag har inte vågat kolla på vad en Domino kostar nu. Tack och lov hittade jag en begagnad för några år sedan.

Vad ska du bygga som väljer den stora? Jag har aldrig känt behovet av en större, så jag vet inte var brytpunkten är.

Stefan N Stefan N skrev:
Kolla även [länk]
Dom brukar ligga bra till i pris.
Baserat på Pricerunner.se och rubart.de så ligger skillnaden på följande maskiner på ca 7862 SEK. Utan frakt. Det blir ca 16.3 procent skillnad mot billigaste i Sverige. Men då är det inte allt från samma, utan man måste pussla lite.

OF 1010 REBQ-Set Fräs
Festool ETSC 2 150-Basic Slipmaskin
Systainer³ SYS-STF D150 GR-Set Granat
DF 500 Q-Set DOMINO
Festool CTL MIDI I CLEANTEC Vit
Oszillierer OSC 18 E-Basic-Set VECTURO

• Tabell visar prisjämförelse av verktyg mellan DE och SE, inklusive Fräs, Slipmaskin, Slippapper, Domino fräs, Damsugare och Multimaskin med 16,3% skillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idealo.de är väl Tysklands motsvarighet till svenska prisjakt, kan hitta bra butiker, men allt för många skickar en till Sverige.
Vissa listar ju också 19% moms som kan bli 25% vid betalning om de säljer mycket nog till Sverige (rätt låg penningtröskel om jag minns rätt.)

Som nämnts brukar ju Rubart ha bra utbud med bra priser. Jag hade även tur med Gotools.de med maskin och tillbehör vid något tillfälle men upplevdes mer som tillfälligt erbjudande.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
J JFrisk skrev:
Idealo.de är väl Tysklands motsvarighet till svenska prisjakt, kan hitta bra butiker, men allt för många skickar en till Sverige.
Vissa listar ju också 12% moms som kan bli 25% vid betalning om de säljer mycket nog till Sverige (rätt låg penningtröskel om jag minns rätt.)

Som nämnts brukar ju Rubart ha bra utbud med bra priser. Jag hade även tur med Gotools.de med maskin och tillbehör vid något tillfälle men upplevdes mer som tillfälligt erbjudande.
Varför listar dom 12% moms när det är 19% moms i Tyskland?

När jag köpte mina första Festool maskiner så fick jag ett bra "paketpris" från min lokala handlare. Jag tvivlar starkt på att det är lönt att köpa från diverse nätbutiker i Tyskland eller andra platser för att spara 15-20%. Jag har alltid fått bra priser och bra hjälp vid alla senare köp av fler maskiner, förbrukningsmaterial och reservdelar.

• Gilla
VickyC
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför listar dom 12% moms när det är 19% moms i Tyskland?
Ah, felskrivning. Korrigerade mitt inlägg till 19. Tack för påpekandet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.