Jag har själv köpt t.ex en Makita skruvautomat begagnad från proffs, men skulle i regel vilja avråda.
Och definitivt avråda från att köpa batteridrivna begagnade prylar. Man vet aldrig vilken kärlek de batterierna fått, och nya batterier är i princip alltid nästan lika dyrt som ny maskin med laddare och batteri...
På allt annat får skicket råda. Det är dyrt att laga verktyg...

Lite OT kanske: Jag körde sönder farsans elmotorsåg igår. Det var en ynka lite plastläpp på strömbrytarknappen som hade gått av. Alltså den plastbit man trycker på och som i sin tur trycker på strömbrytaren. Idag ringde jag B&D och de skickar en ny strömbrytarknapp inom en vecka. Jag behöver bara betala frakten. Minst sagt bra service. Tidigare har jag fnyst åt farsan för att han envisas med att köpa B&D, men jag får nog tänka om...

Så det behöver inte nödvändigtvis vara dyrt att laga verktyg. Jaja, jag vet man kan knappast räkna B&D till proffsverktyg, men proffsfirmorna borde väl ha minst lika bra stöd för sina kunder?

Knappast. Den lilla fluppen på en skruvdragare som kontrollerar fram/back pajade på Grannens 14,4 volts BlåBosch.

375 kr. Plus montering som vi gjorde själva.

Jag lånade en B&D bandslip av en granne, köpte för många slipband, gissa om jag vart "gla" när jag fick se en likadan bandslip på auktion ;D

-Här har vi en rejäl bandslip som fungerar felfritt, får jag bud ?
Bud fick han......
Hemkommen så skulle den "rejäla" bandslipen testas, det pirrade i armarna så jag knappt kunde släppa maskinen :o, ett visst gnistsprut ur maskinen observerades också :-/

Den rejäla bandslipen lämnades tillbaka till auktionsfirman och grannens maskin återlämnades tillsammans med ett gäng nya band till dess (plötsligt) nöjda ägare........

Vad lärde vi oss ?
Jag kommer inte köpa fler begagnade elverktyg !
Auktionsförättaren har slutat benämna verktygen "felfria" ;D

Beg. elverktyg kan vara vanskligt att köpa på auktion. Det har Haagbard härmed bevisat. ::) Det man bör göra är att vara där redan på visningen. Då finns det möjlighet att testa maskinen ifråga.

Min erfarenhet är att elverktyg oftast blir dyra på auktion. I vissa fall lika dyra som nya :o.

Tryckluftsverktyg däremot brukar bli billiga. Har själv köpt spik och klammermaskiner (Senco & Paslode) för mindre än 10% av nypriset ;D. Fördelen med tryckluftsverktygen är att de är i det närmaste outslitliga.
8)Senaste auktionsfyndet (=igår): En 5 Hk Brigggs & Stratton-motor för endast: 340:- ;D

Jag skulle tro att vettigheten beror på vilken typ av verktyg som ska köpas, ett elverktyg skulle jag liksom övriga skribenter vara lite tveksam till men andra verktyg med lång livslängd kan nog vara riktigt bra köp

Vi har köpt en borrhammare, Hilti TE5 på Blocket. Den har sladd så det finns inget batteri som kan vara dåligt och den fungerar jättebra. Vi resonerade så att en sådan ny är alldeles för dyr och att just en sån här måste vara bra.

Sambon hjälpte en kompis med något byggande och de försökte borra i betongen med en vanlig slagborrmaskin först. På en kvart hade de tagit sig ner någon cm så sen åkte de och hyrde en Hiliti och det var som att borra i smör!

Det är den förklaring jag har fått i alla fall, men kanske är jag lurad och Hiltin är bara ännu en gadget ;). En tusenlapp gick den på förresten.

Hej!

Jag har köpt ett antal begagnade verktyg, främst genom en kompis som har kontakt med en firma som köper upp konkurslager.

T.ex har jag köpt ELU Kap/gersåg, Milwaukee Tigersåg, DeWalt borrhammare + slagborr + skruvdragare 24v, Atlas Copco sticksåg etc.

Jag har använt verktygen i den omfattning en "glad amatör" normalt sett gör. Inga problem hittills. Självklart vet man inte, vid köpet, hur batterier etc. mår. Däremot är jag, hitintills, mycket imponerad av verktygens kvalitet. Inget av dem har hittills krånglat på något sätt.

Tidigare köpte jag rätt mycket billiga Rusta-verktyg (brorsan jobbar på Rusta), men man märker helt klart kvalitetsskillnaden.

Sammanfattningsvis (kan behövas då jag har inmundigat ett par glas vin när detta skrivs :) ) kan sägas att får man ett riktigt bra pris på begagnad proffsutrustning bör man nog slå till.

Med vänlig hälsning

Stefan

Stefan_Stroemberg skrev:
Sammanfattningsvis (kan behövas då jag har inmundigat ett par glas vin när detta skrivs :)
SKÅL! ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.