Sen långt innan jag köpte huset har det stått en luft/luft-värmepump oanvänd här. Aldrig monterad och har allt förutom rör, dräneringsslang och kabel.
Panasonic CS-E9CKP och CU-E9CKP5.
Vad jag förstår är det 3/8 och 1/4" jag ska ha som rör, och kabeln mellan enheterna räcker med en 4-ledare 1,5 mm2.
Jag kikar på att sätta upp denna på övervåningen över en balkongdörr och ha aggregatet på marknivå. Jag ser ut att precis klara gränsen på 5 meters höjdskillnad.
Var köper man billigast färdigkonade rör till detta? Det ser ut som att jag hamnar på ca 8 m rörlängd.
Bor i Kristinehamn så gärna i närheten eller online med billig frakt.

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Jag killgissar, men...

Vill du inte vacuumsuga rören innan du kopplar in det för bättre effektivitet?

Om du har grejer för det så går det ju, men annars är det kanske läge att låta någon med utrustning installera den?

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag killgissar, men...

Vill du inte vacuumsuga rören innan du kopplar in det för bättre effektivitet?

Om du har grejer för det så går det ju, men annars är det kanske läge att låta någon med utrustning installera den?
Självklart ska det vacuumpumpas och dessutom kompletteringsfyllas (20 g/m rör på denna modell). Utrustning för detta finns redan samt att allt kontrolleras av en behörig kyltekniker, men han jobbar inom en annan del av kylbranschen så han har inte tillgång till dessa rör.

Ah :)

Rinkaby rör?

Man kanske inte ska komplicera saker för mycket i onödan när aggregatet ändå är så gammalt. Det finns färdiga 4-meterslängder hemma på jula. Vad är den korrekta benämningen på de skarvkopplingar som används för att skarva dessa rör?

R
Försök att inte ha skarvar läckagerisk , enligt vad jag hört är dom inte helt gratis och det skulle bli många meter rör för priset på dom

R rävlyan skrev:
Försök att inte ha skarvar läckagerisk , enligt vad jag hört är dom inte helt gratis och det skulle bli många meter rör för priset på dom
Visst finns det alltid en risk att det läcker vid varje skarv, så är det ju i alla system. Men borde det inte vara större risk att det läcker vid antingen inre eller yttre enheten i så fall där det dessutom utsätts för vibrationer (om än väldigt små sådana)?

Hittade inte skarvarna i något lågprisvaruhus än så länge men ganska humana priser här: https://www.nettovarmepumpar.com/tillbehor-till-varmepumpar/muttrar-o-kopplingar/skarvnipplar

"Min" grossist säljer färdigkonade rör, men längsta verkar vara 7 meter. Men din bekant som är kyltekniker måste väl kunna beställa hem rör utan konor. Flare-verktyg har han säkerligen i verktygslådan.
Jag rekommenderar inte att skarva, men om ni måste så löd ihop rören istället för att använda kopplingar. Använd skyddsgas isf

tommib
Kan du inte bara köpa rören från det där stället som säljer nipplarna? De säljer färdigkonade rör. De säljer också koningsverktyg.

Håller med övriga, extra skarvar är en onödig risk.

A
Bjurran Bjurran skrev:
Självklart ska det vacuumpumpas och dessutom kompletteringsfyllas (20 g/m rör på denna modell). Utrustning för detta finns redan samt att allt kontrolleras av en behörig kyltekniker, men han jobbar inom en annan del av kylbranschen så han har inte tillgång till dessa rör.
Pumpen är väl förfylld till 10m?

A
Bjurran Bjurran skrev:
Visst finns det alltid en risk att det läcker vid varje skarv, så är det ju i alla system. Men borde det inte vara större risk att det läcker vid antingen inre eller yttre enheten i så fall där det dessutom utsätts för vibrationer (om än väldigt små sådana)?

Hittade inte skarvarna i något lågprisvaruhus än så länge men ganska humana priser här: [länk]
Behövs två muttrar till dessa oxåom man inte använder färdiga längder åt båda hållen

A
Bjurran Bjurran skrev:
Vilka rör har han då tillgång till?
Oisolerade?
Eller andra dimensioner?
Eller andra material?

electroluxaren skrev:
Pumpen är väl förfylld till 10m?
Den är förfylld för 7m

vad behöver du mer än rör? jag säljer kompletta installationskit för 5m 1095kr med rör dränslang, 4g1.5 kabel, vibbdämpare och konsol för 1095 + frakt 200 kr till, spå har du 7m med konade rör och muttrar.

Jag kom undan hyfsat billigt men vädret har gjort att jag inte hunnit få allt färdigt ännu.
Julas rörpaket x2, en markkonsoll med vibrationsdämpare. ca 1500.
Kabel skulle jag ha till annat också så det extra som blev här är mer eller mindre försumbart.
Skarvnipplarna fanns på Ahlsell så en rörfirma här fixade båda för 80 kr åt mig (ingen koll på vad som är normala priser där).
Sen blir det lite extra kostnader eftersom jag passar på att gjuta plintar att ställa stativet på. Kanske lite överkurs att gjuta för jag tror det hade gått bra utan, men nu är det redan påbörjat så nu är det väl bara att köra på när vädret tillåter.

För övrigt, Julas slangpaket verkar ha samma problem som många andra att det saknas någon eller några dm isolering på rören. Vore bättre om det faktiskt var isolerat hela vägen och att man fick ta bort eventuellt överflödig isolering än att komplettera med mer. Däremot innehåller paketen både tejp, genomföring för väggen och neopren för att täta med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.