Funderar på kakelugn av alla naturliga tänkbara skäl… särskilt med världsläget idag.

Förr: kombipanna i källaren och murad skorsten.
Nu: bergvärme och funderar på komplement med kakelugn på plan 1. Har även satt på termostatventiler på det vattenburna tidigare…

Rekommenderade mått rökgång?
Har skorsten men vad finns för krav på denna tro. Osäker om det var hela eller bara toppen av skorstenen som renoverades några år innan vi flyttade in. Sätter vi in en kakelugn kommer den hamna på andra sidan skorstenen jämfört den som pannan satt på i källaren och då blir det en annan rökkanal. Längden på kanalen vet jag inte exakt men det har väl säkert också betydelse… 1,5 planshus.

Tips demontera begagnad kakelugn?
Tänker att svåraste momentet är att inte skita ner för mycket om man köper en fin ugn i en ordnad lya någonstans…
Är det plast och handdukar som gäller?

Kan man köpa lösa kakelplattor i tex 60cm diameter löst någonstans? Borde väl gå att ev förlänga samt byta ut ett lager m trasig spruckna plattor om man har rätt diameter? Ev kanske man kan köpa två dåliga och bygga ihop till en bra?

Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Kakelugn har sin charm men med bergvärme är det nog lönsammare med vanlig kamin.
Men va? Vad baserar du det påståendet på?
En kakelugn har rätt använd en hög verkningsgrad och kan, till skillnad från en kamin, magasinera värme.

• Gilla
Slumdog
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men va? Vad baserar du det påståendet på?
En kakelugn har rätt använd en hög verkningsgrad och kan, till skillnad från en kamin, magasinera värme.
Jag tog bort mitt inlägg för jag kände mig dryg som inte svarade på frågorna utan drog igång en sidodiskussion. Men tydligen var du för snabb så då måste jag ju svara ändå. Antog personen jobbar på dagarna och har möjlighet till timdebitering. Höga elpriserna är under dagen och kvällen. Jobbar du hinner du inte elda tillräckligt på morgon för att få upp värmen och på kvällen får du värmetillskottet lagomt till elpriset sjunker. En vanlig kamin får du värmen så du kan spara el när den är dyr. Hade bägge kostat lika mycket hade de varit jämnare, men betydligt dyrare att montera så tradionell kamin vinner ekonomiskt. En vanlig kamin har dessutom möjlighet att ha betydligt högre effekt som även det kan ses som positivt. Men jag har inget emot kakelugnar och vill man ändå ha en så ska man absolut köpa en.

Slumdog Slumdog skrev:
Funderar på kakelugn av alla naturliga tänkbara skäl… särkilt med världsläget idag.

Förr: kombipanna i källaren och murad skorsten.
Nu: bergvärme och funderar på komplement med kakelugn på plan 1. Har även satt på termostatventiler på det vattenburna tidigare…

Rekommenderade mått rökgång?
Har skorsten men vad finns för krav på denna tro. Osäker om det var hela eller bara toppen av skorstenen som renoverades några år innan vi flyttade in. Sätter vi in en kakelugn kommer den hamna på andra sidan skorstenen jämfört den som pannan satt på i källaren och då blir det en annan rökkanal.

Tips demontera begagnad kakelugn?
Tänker att svåraste momentet är att inte skita ner för mycket om man köper en fin ugn i en ordnad lya någonstans…
Är det plast och handdukar som gäller?

Kan man köpa lösa kakelplattor i tex 60cm diameter löst någonstans? Borde väl gå att ev förlänga samt byta ut ett lager m trasig spruckna plattor om man har rätt diameter? Ev kanske man kan köpa två dåliga och bygga ihop till en bra?
Eftersom vi har tre kakelugnar i sommarhuset och jag ska dra rör i rökkanalen nästa år p.g.a. eldningsförbud ska jag svara på det jag tror mig veta rätt bra.

1: Enligt både min sotare, en kakelugnsmakare jag kontaktat samt det ställe jag köpte rören på så räcker det med en ganska smal rökgång för kakelugnen. Jag ska dra 110 mm flexrör vilket är vad jag får in i befintliga kanaler och det bedömdes vara tillräckligt.

2: Jag har demonterat toppen på mina tre kakelugnar för att komma åt rökkanalen, och ja: det blir ordentligt skitigt. Det är ju bara lera och tegel bakom kaklet och leran blir bara klumpar och lerdamm. Skulle jag ta ned hela ugnarna skulle jag bygga som ett litet rum av byggplast och läkt runt ugnen. Det blir rätt mycket deponi också, eftersom man inte brukar återanvända teglet (vad jag vet). Kaklet är däremot rätt enkelt att ta bort. Krönet kan man ta bort genom att bara slå lite lätt på kaklet snett underifrån med handen. Leran knackade jag bort med mejsel och klubba eller med murarhammare. Det är ett rätt drygt jobb, men jag ville också ha sönder så lite som möjligt.

• Gilla
Slumdog och 1 till
  • Laddar…
I nuläget är det kakelugn jag funderar kring…

Henningelvis Henningelvis skrev:
Eftersom vi har tre kakelugnar i sommarhuset och jag ska dra rör i rökkanalen nästa år p.g.a. eldningsförbud ska jag svara på det jag tror mig veta rätt bra.

1: Enligt både min sotare, en kakelugnsmakare jag kontaktat samt det ställe jag köpte rören på så räcker det med en ganska smal rökgång för kakelugnen. Jag ska dra 110 mm flexrör vilket är vad jag får in i befintliga kanaler och det bedömdes vara tillräckligt.

2: Jag har demonterat toppen på mina tre kakelugnar för att komma åt rökkanalen, och ja: det blir ordentligt skitigt. Det är ju bara lera och tegel bakom kaklet och leran blir bara klumpar och lerdamm. Skulle jag ta ned hela ugnarna skulle jag bygga som ett litet rum av byggplast och läkt runt ugnen. Det blir rätt mycket deponi också, eftersom man inte brukar återanvända teglet (vad jag vet). Kaklet är däremot rätt enkelt att ta bort. Krönet kan man ta bort genom att bara slå lite lätt på kaklet snett underifrån med handen. Leran knackade jag bort med mejsel och klubba eller med murarhammare. Det är ett rätt drygt jobb, men jag ville också ha sönder så lite som möjligt.

Du har demonterat utan att mjuka upp leran med vatten då om jag förstår rätt?

Slumdog Slumdog skrev:
Du har demonterat utan att mjuka upp leran med vatten då om jag förstår rätt?
Ja. Om jag hade tagit ned hela ugnen hade jag nog använt vatten. Men jag ville ju bara ha bort krönet och då kändes det riskabelt att slabba med vatten. Resten av ugnen skulle ju stå kvar.

• Gilla
Slumdog
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.