Välj du den rostfria, båda spisarna kan dra mer ström än säkringarna håller för och välj den modell som går att ansluta till 400 volt trefas (3x16A). Med alla plattor på max och ugn med grill så håller inte säkringarna, men så lagar inte jag mat.

Med en trefaskopplad så får du en jämnare belastning på elsystemet men bor du i lägenhet med enfas så var det en annan sak.

prototypen

Hmm, råkade ta bort för mycket av mitt inlägg ser jag när jag editerade länkarna.

Det jag har är en lgh med en 20A säkring (1-fas) till spis/ugn, nu när detta är utrett, vilken av följande spisar kan jag använda mest innan säkringen går, Cylinda eller Electrolux?

Bör inte Electroluxen vara bättre lämpad då den drar mindre? Förstår bara inte varför den ska säkras med 25A.

Electroluxen har lägre toppeffekt och kan ha fler plattor varma utan att spränga säkringarna. Ingen av spisarna går att köra på full effekt men Electrolux TYCKER att man ska kunna gasa på lite mer än Cylinda. 25 A=5750 W, 20A =4600 W.

Köp du den rostfria och laga god mat. I praktiken så håller säkringen väldigt bra.

Prototypen

Jag har exakt samma problem som Du.
Skall själv köpa ny spis där ena Spisen från Cylinda kräver 1x20 A för 10300 watt i anslutningseffekt och en spis från Electrolux som kräver 1x25 A på 10000 watt i total effekt.
Båda spisarna har dessutom nästan samma funktioner och effekt på kokzonerna.
Jag har försökt få ett ordentlig svar varför det är så här av Electrolux i ett halvår nu.
Men det senaste svar lyder så här: "Vi rekommenderaratt man följer de installationsanvisningar som följer med till respektive produkt inom vårt sortiment. Dessa anvisningar har blivit framtagna för att våra produkter ska bli installerade på ett sätt som gör att man säkert kan använda alla funktioner på våra produkter utan problem. "

De märkliga är att samtliga Electrolux spisar för 230 volt 1-fas kräver 1x25 A oavsett hur liten eller stor total anslutningseffekt de har samtidigt som de är mer energisnålare än övriga spisar på marknaden.

Jag tycker Electrolux skall ta större ansvar för sina produkter och ge ordentliga svar när kunderna frågar.

Singe

Jag tycker att dom tar sitt ansvar när dom alar om hur stora säkringar det KAN behövas om man öser på för fullt. Det skulle vara betydligt sämre om dom sa att man klarar sig med 20 A och sedan behövde 25A.
Nu ger dom dig fakta för att du sedan själv får fatta ett beslut om du ska "chansa" att det håller med 20 A .

Läs mitt svar från 2006, det gäller fortfarande. Man använder inte allt på max effekt hela tiden och då håller säkringen trots att toppeffekten är högre än säkringen håller för. Troligen skulle en 16A hålla väldigt långt den med

Samma sak att man använder inte vattenkokaren kaffebryggaren dammsugaren och hårfönen samtidigt, säkringen håller inte för det heller.

Köp du din spis och laga god mat.

Protte

Oavsett om säkringen skall vara 20 eller 25 A så går det ändå inte att använda hela spisens fulla effekt det vet man hela tiden redan innan ett köp.
Men att man som tillverkare inte kan tala om varför man begär 25 A är märklgt agerande anser jag.
Cylinda kräver bara 20 A på sina 230 volt spisar 1-fas.
Och då har dessa ännu högre effekt än Electrolux.

Men elingenjörer säger ju att orsaken till skillnaden är att tillverkarna har olika sätt att se på hur mycket effekt man som konsument använder samtidigt på spisen.

Singe

O
Tja rent teoretiskt skulle du kunna sätta spisen på en 10A säkring... Det blir nog inte så mycket matlagande utan mest säkringsbytande :p Men det går.... Spisen mår inte sämre.... men det blir svårt att göra nått alls...

Prova att på din nuvarande spis steka korv och koka spagetti eller makaroner om de är godare på högsta effekt.
Fullt ös på två plattor.
spagettin kommer väl att koka torrt och det tar väl eld i stekjärnet.
Det går liksom inte att laga mat på det viset.
Vi är 6 personer och det lagas mat på alla zoner samtidigt och spisen är säkrad med 20A (egentligen 2x10A vilket är än värre).

Elmont har i en annan spistråd (måste finnas 50 trådar om effekt och säkringar) skrivit att han för test inte har så högt säkrat, hade visst inte poppat en enda propp.

protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.