Jag har funderat på att konvertera mitt hus till vattenburen värme med pelletspanna alternativt jorvärme. Lite fakta om huset:

Trähus, byggt på 40-talet
Boyta: ca 350 kvm, (4 lägenheter)
Uppvärmning: direktel med element från 70-80 talet
Förbrukning: ca 50 000 kWh/år
Plats: Norrbotten
Isolering: rätt ok, fast vinden borde isoleras med 40 cm isoleringsull. Fönstren bytta till 3-glasfönster nångång runt 1990.

Mycket utrymme i källaren. På gården lär jordvärmeslingorna få plats. Huset har två skorstenar av vilken den ena för tillfället är i användning

Förra vintern hade jag några företag som utvärderade vad det skulle kosta att konvertera till jordvärme (de ville inte diskutera pelletspanna eftersom de inte sålde sådana). Enligt en uppskattning skulle det kosta 250-300 000 kr att konvertera hela huset till jorvärme inkl. ca 30 vattenburna element.

Jag undrar om någon kunde ge mig råd om hur jag kommer billigast och smartast undan. Jag skulle nämligen inte vilja göra en stor investering på en gång, har tex funderat på att först konvertera ena halvan av huset. Det är svårt att få en objektiv åsikt av några företag som skall sälja sin produkt!
Skulle ganske desperat behöva hålla den stora källaren någolunda varm pga risk för fuktskador, och det blir väldigt dyrt med elvärme!

Råd och kommentarer? Hur varma element och varmvatten kan man få med jordvärme?
Har finanskrisen alls fått ner priserna på installationer?

När det gäller jordvärme så är det billig värme i längden !
du kan få 55-65 grader varmt varmvatten, lite beroende på hur du gör & vad du köper

Det är viktigt att man köper stora radiatorer så man kan värma rumena till rätt värme, men inte behöver ha specielt varma radiatorer, detta ökar COP (billigare drift)
ju kallare radiatorer du kan ha, fu högre COP får du.

Det billigaste är att göra jobbet själv !
Hänga upp lite radiatorer, behöver du ingen hjälp med. ta lite hål i väggar, klarar du väll?
skruva i hopp några rör är heller inte så svårt, det är ofta brist på verktyg, man fasnar på.

Jag har själv konverterat mitt hus, o ångrar det inte (jag gjorde nästan allt själv)

om du kollar efter radiatorer så ska du dimensionera efter det lägsta alternativet dom anger effekten i. det kan stå DUT 50 & DUT 30 då tar man DUT 30.

nu är det ju lite olika beroende på hur issolerat ditt hus är, men jag dimensionera mitt efter 65Wat / m2 i rum som har 2 ytterväggar & 60Watt på rum med 1 yttervägg

i källaren kan du köra med en fläckt konvektor, den kan sprida värmen i hela kälaren om det inte är några dörrar som är stängda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.