1 388 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Konvertering från direkt el till fjärrvärme
Vi ska konvertera från direkt el till fjärrvärme.....Och har lite funderingar.
Hur räknar man ut hur många vattenbvurna elradiatorer man behöver?
Sen funderar vi på om vi ska köpa egna element och installera detta "privat" dvs, vi köper inte "hela" paketet från leverantören. Var hittar man isf billigare element? Totalkostnaden från lev. är 5.500kr/element. Lönar det sig eller blir det bara krångligt. Hur blir det då med bidraget på 30 %
Vattenburen golvvärme? Hur går man till väga om vi vill lägga in det i ett rum?
Vore tackam för svar.....
Hur räknar man ut hur många vattenbvurna elradiatorer man behöver?
Sen funderar vi på om vi ska köpa egna element och installera detta "privat" dvs, vi köper inte "hela" paketet från leverantören. Var hittar man isf billigare element? Totalkostnaden från lev. är 5.500kr/element. Lönar det sig eller blir det bara krångligt. Hur blir det då med bidraget på 30 %
Vattenburen golvvärme? Hur går man till väga om vi vill lägga in det i ett rum?
Vore tackam för svar.....
Man brukar sätta en radiator under varje fönster, det hindrar kallras från fönstren. Snyggast brukar det bli om de är lika breda som bredden på glaset i fönstret. Vilken effekt du behöver på varje element kan du räkna ut på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=8.
Du kan säkert få ner kostnaden/element en del genom att du gör en del av arbetet själv, t.ex. håltagning och andra förberedande åtgärder. En installatör jag hade hemma sa att de drar av 500 kr/element om man gör håltagningen själv, och de tog 5000 kr/radiator för totalentreprenad.
Men i de 5.500/element du fått på pris på ingår säkert kostnaden och arbete för stammarna, cirkulationspumpar m.m. Det är sådant som är svårare att göra/beräkna själv om man inte har kunskaperna.
Om du ska köpa elementen själv så är t.ex. http://www.rinkabyror.se billiga och bra.
Golvvärme överlämnar jag åt någon annan att svara på...
Du kan säkert få ner kostnaden/element en del genom att du gör en del av arbetet själv, t.ex. håltagning och andra förberedande åtgärder. En installatör jag hade hemma sa att de drar av 500 kr/element om man gör håltagningen själv, och de tog 5000 kr/radiator för totalentreprenad.
Men i de 5.500/element du fått på pris på ingår säkert kostnaden och arbete för stammarna, cirkulationspumpar m.m. Det är sådant som är svårare att göra/beräkna själv om man inte har kunskaperna.
Om du ska köpa elementen själv så är t.ex. http://www.rinkabyror.se billiga och bra.
Golvvärme överlämnar jag åt någon annan att svara på...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd kring uppvärmning, konvertering från direktEl.
Värme allmänt -
Totalkonvertering från direktverkande el till vattenburet
Värme allmänt -
Lämplig konvertering från direktverkande el och luft/luft-värmepump
Värme allmänt -
Hur borra genom vägg och golv för radiatorrör vid konvertering från direktverkande el
Värme allmänt -
Konvertering från direkt-el, hjälp!
Värme allmänt