J
Som rubriken lyder så har jag börjat att konvertera om mitt radhus som i skrivande stund har varmvattenberedare och oljefyllda el element. Har börjat med rördragning för vattenburen värme (radiatorer) enbart. Har inte bestämt vad jag ska ha för värmekälla än. Lutar dock åt luft/vatten värmepump, men vill ha hjälp och höra vad ni tror och tänker. Lite fakta om huset nedan.

Byggår 1977
Boarea 120kvm, 3 vån alltså med källare
Fasad Tegel
Ventilation Mekanisk
Stockholm

Tack på förhand

Mvh Jonas

Det låter ju bra för att spara energi men det kan kosta väldigt mycket med en konvertering totalt sätt så man måste också se på det som en värdehöjning av huset.

• Gilla
Jonas Enberg
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Det låter ju bra för att spara energi men det kan kosta väldigt mycket med en konvertering totalt sätt så man måste också se på det som en värdehöjning av huset.
Jo är medveten om det, har sparat i år för detta 😅
Men aldrig riktigt reflekterat över just värmepumps valet…
Vill höra någon opartisk erfarenhet kring märke på pump etc OCH vilken som blir bäst för husets förutsättningar.
tack

Alla VP är i stort lika när det gäller att vara effektiva, det finns ingen tillverkare som går utanför, utan sneglar på dom andra, vad dom har och följer efter. Det som är att det finns 2 typer, en monobloch som har vatten till VP på utsidan och Splitt med gasen in till en innerdel, men lika där med effekten, i sttort lika på alla fabrikat.
Det blir att ha lite magkänsla vilket fabrikat det kan bli och framför allt priset.

• Gilla
Jonas Enberg
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Alla VP är i stort lika när det gäller att vara effektiva, det finns ingen tillverkare som går utanför, utan sneglar på dom andra, vad dom har och följer efter. Det som är att det finns 2 typer, en monobloch som har vatten till VP på utsidan och Splitt med gasen in till en innerdel, men lika där med effekten, i sttort lika på alla fabrikat.
Det blir att ha lite magkänsla vilket fabrikat det kan bli och framför allt priset.
Tack för svar.
Du menar alltså att man kan jämföra CTC med tex Mitsubishi?
Jag har än så länge bara kollat på tre märken, CTC, Nibe och bosch.

tack

Jag skulle nog säga att det är lättare att förstå sig på t.ex. en CTC luftvattenvärmepump än en Mitsubishi. Mitsubishi är dock också ett kvalitetsfabrikat och brukar ligga bra till i pris.

• Gilla
Jonas Enberg
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Jag skulle nog säga att det är lättare att förstå sig på t.ex. en CTC luftvattenvärmepump än en Mitsubishi. Mitsubishi är dock också ett kvalitetsfabrikat och brukar ligga bra till i pris.
Att förstå sig på den underlättar enormt då jag hört bekanta haft omöjligheter att förstå sig på sina bergvärmepumpar. Dock har jag läst och är genuint intresserad så det är ett plus.
Vet du om ctc har telefon support? är den bra?
Precis det är just det. Rätt stor skillnad i pris men å andra sidan så lägger jag hellre mer pengar nu än att behöva byta alternativt hålla på strula fram o tillbaka framöver.

tack

J Jonas Enberg skrev:
Tack för svar.
Du menar alltså att man kan jämföra CTC med tex Mitsubishi?
Jag har än så länge bara kollat på tre märken, CTC, Nibe och bosch.

tack
Jepp, det kan skilja ytterst lite mellan dom och dom flesta i dag har inverters, varierande fart på kompressorn, så där finns ingen skillnd direkt. det som kan skillja är om värmebäraren ska variera ut flödet till systemet och mitt tycke inte bra. Dras den farten ner så kommer dom enheter som är längst bort kanske få för lite flöde och inte ge den värme som behövs. Är det både ellement och GV så är det katastrof för systemet, när farten går ner på pumpen. Som en kontenta av det, ska det gå att sätta VB-pumpen i läge utanför AUTO och kunna ställas i antal % i datorn , med en max och min % på farten i VP, då först kan man få det att fungera, genom att labba med farten, så det stämmer med att allt får sitt flödet.

• Gilla
Jonas Enberg
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Jepp, det kan skilja ytterst lite mellan dom och dom flesta i dag har inverters, varierande fart på kompressorn, så där finns ingen skillnd direkt. det som kan skillja är om värmebäraren ska variera ut flödet till systemet och mitt tycke inte bra. Dras den farten ner så kommer dom enheter som är längst bort kanske få för lite flöde och inte ge den värme som behövs. Är det både ellement och GV så är det katastrof för systemet, när farten går ner på pumpen. Som en kontenta av det, ska det gå att sätta VB-pumpen i läge utanför AUTO och kunna ställas i antal % i datorn , med en max och min % på farten i VP, då först kan man få det att fungera, genom att labba med farten, så det stämmer med att allt får sitt flödet.
Okej, lät komplicerat. Svårt att veta innan man köper antar jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.