Byggahus.se

Konvertera förråd till garage

1. B
    Husägare · Jönköpingstrakten · 194 inlägg

Beretic

Husägare
    Hej, jag har haft funderingar kring mitt förråd uppe här tidigare men nu är den senaste tanken att jag ska konvertera det till ett garage istället då ytan invändigt bara används till att bunkra "dynga".
    Frågeställningen blir då automatiskt hur?

Tanken är att öppna upp ena kortsidan med en port och en betongramp upp (vilken betong, hur gjuter man en ramp?) och sedan gipsa väggarna invändigt som idag bara är plankstomme och måla det vitt så man ser något.

Det ska även gjutas upp lite ny platta ovanpå den gamla grovbetongen som har mer att önska och för att få det i nivå med "rummet" som ligger i anslutning, hur gör man detta på ett bra sätt?

Jag antar även att jag, i.o.m. att jag kommer såga upp väggen och sätta in en slagport gissningsvis på 2500x2100, kommer behöva växla av väggen med en balk, vilken och hur beräknar jag dimensionen?

Det finns även en del i förrådet som har ett loft istället för takstolar med hanbjälkar som jag eventuellt kommer behöva minska lite, går det att ta bort en del av loftet och ersätta bärigheten med en hanbjälke istället ? Det fungerar ju i den andra delen tänker jag... Eller tänker jag fel?
    Takstolarna med hanbjälke har dimension 130*50 och takstolarna med loftet är något kraftigare.
    Taket är plank och plåt, snözon 2.5

Lite bilder på tankarna och byggnaden det gäller:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.jpg
    takstolar.jpg

IMG_20200106_131738 redigerad.jpg
    IMG_20200106_131813 redigerad.jpg
    IMG_20200106_131842redigerad.jpg
    IMG_20200106_132055redigerad.jpg

Tack sålänge!

2. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 262 inlägg

Larsa

Medlem
    Enklast är väl att gräva bort en del jord och sen grusa upp en infart.

Du behöver inte växla av om takstolen i gaveln är av samma dimension som resten av takstolarna.

Förstår inte riktigt loftet, men antar att det bjälklaget sitter lägre än hanbjälkarna. Bygger du om dom takstolarna så dom blir likadana som övriga kommer det funka.

Så eftersom det funkar nu, lär det funka ombyggt. Sen kan ju dimensioneringen vara åt skogen från början.....

3. B

Beretic

Husägare
    Ja vafan det var ju genialiskt..att jag inte tänkte på det :crysmile:

Ja lite så kände jag med angående takstolar a och bjälken. Det har ju fungerat sedan 40 talet så det borde fungera en stund till..
    Så jag behöver alltså inte växla av?

Tack för svar och tips!

4. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 262 inlägg

Larsa

Medlem
    Eftersom du inte har ngn nockbalk eller liknande så finns ju ingen extra last att ta upp i gaveln. Så enligt mig behövs ingen avväxling, bara att öppna upp. Om ngn annan har en annan åsikt kommer dom nog skrika högt :D

• Laddar…
  5. B

Beretic

Husägare
    Fortsätter lite på min frågeställning så kanske någon med erfarenhet nappar.. Golvet är i runda slängar 20m² och jag får det till att jag behöver ungefär 2m³ betong för att fylla upp golvet ca 5cm plus lite mer fyll där det idag ligger träbjälkar nedgjutna i betongen av någon outgrundlig anledning.. Snålhet gissar jag på... Men först och främst, vilken betong? Hur får man det rakt när man inte kan bygga en rak ram att raka av efter, eller kan man det? Hur?(y):)

6. S
    Medlem · Södermanland · 1 180 inlägg

saiter

Medlem
    Du får lägga upp några järnrör som du kan dra av betongen mot.
    Som man gör med sanden när man ska lägga marksten.

//AA

• Laddar…
  7. B

Beretic

Husägare
    Tack! (y):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.