2 022 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Konvertera dubbelgarage till boyta - värdeminskning?
Vi bor i en 118kvm enplansvilla någon kilometer utanför ett mindre samhälle. I samma huskropp finns en 50kvm biyta som rymmer dubbelgarage plus ett pannrum och lite förråd/verkstad. Huset känns aningen för litet och vi tror att det billigaste och enklaste sättet att få mer boyta skulle vara att konvertera delar av garaget. Den ursprungliga tanken var att konvertera halva garaget, men för att kunna ha kvar en garageport och liknande så skulle det bara ge ca 15 kvm extra. Vi skulle vilja utnyttja den extra boytan till en tvättstuga och ett extra sovrum/gästrum som troligen skulle bli tonårsrum i framtiden, och för detta känns 15 kvm lite för litet.
Den andra tanken är att göra sig av med båda garagen och då få gott om plats för rymlig tvättstuga, förrådsutrymme och ett stort sovrum. För vår egen del skulle det inte göra något att bli av med garagen, vi har bott i huset i snart tio år och antalet dagar det stått en bil i garaget kan räknas på ena handens fingrar. Dock så tänker vi att det kanske ändå vore ett dumt beslut om man ska ta med i beräkningarna att huset ska säljas någon gång. De flesta hus som ligger lika lantligt som vårt har ju minst ett garage.
Jag inser ju att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men hur hade andra tänkt?
Den andra tanken är att göra sig av med båda garagen och då få gott om plats för rymlig tvättstuga, förrådsutrymme och ett stort sovrum. För vår egen del skulle det inte göra något att bli av med garagen, vi har bott i huset i snart tio år och antalet dagar det stått en bil i garaget kan räknas på ena handens fingrar. Dock så tänker vi att det kanske ändå vore ett dumt beslut om man ska ta med i beräkningarna att huset ska säljas någon gång. De flesta hus som ligger lika lantligt som vårt har ju minst ett garage.
Jag inser ju att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men hur hade andra tänkt?
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Jo, det finns plats på tomten att bygga ett nytt garage. Tänker du att man i sånt fall skulle göra det för att undvika värdeminskning på huset när det befintliga dubbelgaraget försvinner?H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Ja, för jag menar att kanske ett fristående garage är mer värt än ett som sitter ihop med huset.
Man kan greja mer utan lukt i hus osv.
sen är det kanske lättare att bara bygga rum av det du har idag då det redan sitter ihop med huset.
Man kan greja mer utan lukt i hus osv.
sen är det kanske lättare att bara bygga rum av det du har idag då det redan sitter ihop med huset.
Jag tycker verkligen inte att du behöver bygga ett garage bara för värdets skull! Men om det finns plats för ett fristående garage skulle inte jag tro att värdet på erat hus skulle minska så mycket om ni tog bort det inbyggda 

Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag tror att den ökade boytan är vär mer än frånvaron av ett garage.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Ett sätt kan vara att rådfråga mäklare som vet vad som efterfrågas i just det område där du bor för det är så att det beror på var du bor.L leversnitt skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga om dubbelgarage till boyta
Isolering -
Är jag dum som konverterar till "krypgrund"?
Grund & Markarbeten -
Konvertera lysrör till led
Belysning -
Konvertera ytterdörr med cylinderlås till europrofil
Fönster & Dörrar -
Konvertera dubbelcarport till dubbelgarage?!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus