Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kontrollplan tillsammans med bygganmälan - Installation av kamin och skorsten

1. H
    Renoveringsnovis · Hälsingland · 72 inlägg

Hazze23

Renoveringsnovis
    Hej,

Jag har i dagarna haft en kille från lokala bygghandeln hemma för mäta och kolla placering av kamin samt skorsten då jag ska köpa en kamin från denna bygghandel. Bygghandlaren i sin tur har en deal/uppgörelse med en hantverkare i stan, som i sin tur köper kaminen av bygghandeln, utför installationen, fixar med sotaren och sedan fakturerar hantverkaren mig med allt.

Han som var här och mätte sa att jag kunde redan nu skicka in en bygganmälan till kommunen om installation för att sätta igång och få ett startbesked. Kommunen anger på sin hemsida att följande ska med tillsammans med anmälan om eldstad/rökkanal
    • Planritning 1:100 (visa placeringen av eldstaden i byggnaden)
    • Kontrollplan (vilka kontroller du ska utföras)
    • Fasadritning 1:100 (viss placering och höjd på den nya skorstenen över nock)
    Ritningarna är nog ingen konst att fixa, men jag kliar mig i huvudet för kontrollplanen. Min kommun har inga exempel på kontrollplaner som dom visar. Men hittat en hel drös på nätet från andra kommuner. Dock det som jag blir fundersam på är hur ska jag veta vilka punkter som ska tas med, när man jämför exemplen som finns är det olika antal punkter. Finns det någon här som nyligen gjort en installation som kan ge tips vilka punkter som egentligen behövs?

När jag sedan vet vilka punkter jag ska ta upp på kontrollplanen, är det hantverkaren och sotaren som jag i sin tur ger kontrollplanen till som får göra sin signatur för den eller dom punkter som denne kan godkänna eller förväntas det att jag som byggherre ska kunna kontrollera att hantverkaren installerar korrekt?

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 199 inlägg
    Du är ju ytterst ansvarig för att kontrollplanen blir ifylld, men i praktiken kan du överlåta det till hantverkaren skulle jag tro.

Vilka delar som krävs i kontrollplanen i just din kommun måste du fråga dem. Ring dem när de har telefontid och fråga var de har gömt den.

3. M
    Medlem · 2 536 inlägg
    I min kommun ska en prestandabeskrivning på kaminen bifogas anmälan (+ de ritningar som du nämner). Den ska förhoppningsvis firman du köper kaminen från kunna hjälpa dig med. Är den tydlig krävs ingen kontrollplan för att få startbesked. Däremot kräver kommunen ett utlåtande/godkännande av en sotare innan kaminen kan få slutbesked och tas i bruk. Kontakta din kommunen och fråga hur de hanterar dessa ärenden.

Redigerat 22 sep 2021 10:48
    • Laddar…
  4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 14 464 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Du kan också begära ut alla handlingar från de senaste fem ärendena gällande anmälan av installation av eldstad med ny skorsten som kommunen har beviljat som offentlig handling. Då får du exempel på handlingar som kommunen har gett startbesked för.

(Att sådana här rutiner inte ligger öppet på kommunens hemsida är för underligt. Jag är övertygad om att de har en detaljerad arbetsordning för handläggarna. Om inte chefskapet helt har varit havererat på de senaste tio åren.)

• Laddar…
  5. H

Hazze23

Renoveringsnovis
    Tackar för svar, jag får nog ta ett samtal till kommunen att höra vilka punkter dom gärna ser finns med. Alt begära ut några av dom senaste godkända handlingarna (y)

6. H

Hazze23

Renoveringsnovis
    Utifall någon annan hittar tråden och har liknande frågor. Kan ju dock skilja sig kommuner emellan. Jag tog ett samtal till kommun och då sade dom att det räckte med att skorstensfejarens besiktning ska skickas in som en punkt i kontrollplanen i och med att denne kommer kontrollera att det är installerat mot reglerna o.s.v.

Så jag gjorde såhär:
    - Kontroll att startbesked har erhållits innan arbetet påbörjas
    - Besiktning av nedanstående punkter har utförts av skorstensfejarmästaren och installationen godkänts innan eldstaden tas i bruk
    • Installationen är utförd i enlighet med gällande byggregler.
    • Rökkanalens täthet
    • Takskyddsanordningar är utförda
    - Kontroll att anmälan om färdigställande görs till byggnadsnämnden för att erhålla ett slutbesked innan eldstaden tas i bruk om inte annat beslutats av byggnadsnämnden

Skickades in på tisdagen förra veckan tillsammans med ritningar och på fredagen var beslut taget med startbesked.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.