Kan man göra det på något sätt utan att betala dyrt? Anledningen jag vill det är att vi har ett nybyggt hus med 3-glasfönster med u-värde 1.2 på alla fönster och på söder sidan har jag nedervåning 3 fasta 1200x1600 och övervåning 3 öppningsbara 1200x1600. De sitter bredvid varandra kloss an så samma förutsättningar gäller. 1 av fönstren blir det aldrig imma eller rimfrost på ute vilket det blir på de andra 5 st. Min teori är ju då att det inte är tillräckligt högt isolervärde på detta fönster.
Supporten hos fönstertillverkaren säger att "så kan det vara ibland" och hänvisar till olika skuggor, vindfång, träd som står framför mm mm vilket inte finns hos mig. Jag vill ju inte reklamera om jag inte har något mer på fötterna för att inte riskera avgift för felaktig reklamation. Kan man se något med ir-termometer?

//Torgny

• IMG_8674.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det rören för radiator man kan se på bildens vänstra sida? Då beror det troligtvis på att det saknas uppvärmning vid fönstren.

Jo det är rören, det sitter element där nu men samma fenomen. Sedan borde det ju vara samma på alla 3 ändå.

Finns det vägg på både höger och vänster sida, och såfall hur nära? Frånluft och tilluft? Finns mycket som kan påverka. Du kan ju även prova lite ovetenskapligt med en IR-termometer för att mäta om du har stora skillnader på yttemp runt fönster och karm.

Om värme- och ventilationssystemen är på plats och fungerar kan det vara bra att ta hjälp av någon kunnig med värmekamera för att IR-fotografera hela huset nu på vintern. Är ju bra att veta om dörrar och fönster sluter tätt, drevningen är bra och om det finns tillräckligt med isolering i väggar och tak, svårt att upptäcka annars.

Ser konstigt ut. Borde ju bli någon form av övergång från mycket till lite imma/frost på utsidan om det är yttre faktorer som påverkar.
Jag skulle satt en termometer precis på insidan av varje fönster till att börja med.

Jag gissar att det är energiglas med argongas och att kasetten inte är tät i det vänstra, i så fall borde detta vara lite klarare?

Om det är kallare på insidan av det vänstra och det är klarare så tror jag det är fel och skall reklameras.

Kolla glasstämplarna så att det är samma typ av glas på alla fönster. Du ser dem på distanslisten mellan glasen. En lång radda med bokstäver och siffror. Typ 4-12ar-4-14ar-4 eller något liknande.

Har inte hunnit kolla stämplarna, får göra det imorgon.
Alla fönstren sitter helt symetriskt med väggmått mm. Alla 3 sitter inom en ram i husets stomme, lika isolerat, drevat mm. Inga ventilationsutblås i närheten.

• fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant fenomen!

Jag gissar också på att det är argongasen som saknas på fönstret med varm utsida.

Egentligen borde du väl mäta tempen på UTSIDAN av rutorna.
Insidorna har nog ungefär samma temperatur.

Vi avvaktar med spänning din utredning!

1. 4-12-4-12-4S Pilkington Order 1233 pos91 09-04-2010 annolunda fönstret
  2. 4S-12AR-4-12AR-4S Pilkington Order 1233 pos90 09-04-2010
  3. 4S-12AR-4-12AR-4S Pilkintgon Order 1233 pos90 09-04-2010
Kan ju vara en helt annan sorts fönsterkasset? Någon som kan tyda fönsterbeteckningar som är insatt (AR= argon-gas gissar jag)

Det får du utbytt...reklamera så kommer de o byter.

Togge75 skrev:
Hittade själv på [länk] att jag har ju fått ett glas med u-värde på 1,3 men beställt och fått de andra är på 1,2 - hårda fakta som inte borde vålla problem med reklamation.
Bra research Toggle75!

Blir ju kanon när du får fönster totalt utan insyn/utsikt :D

U-värdet på 4S-12AR-4-12AR-4S rutor är enligt tabellen 0,7. Det betyder att de fönstren måste ha ett betydligt bättre totalt U-värde än 1,2! Min erfarenhet säger också att man inte får kondens på utsidan med 1,2 fönster.

Det beräknas väl på glaskassett och karm ihop, så för att få u=1.2 sammanlagt måste glaset vara bättre (lägre u) för att kompensera karmen om inte jag fattat fel. De tillverkare av fönster som gör karmar med bra u kanske då inte behöver ha lika bra glaskassetter kanske?

//Torgny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.