Vi har precis köpt en ny tv. En Samsung 7-serie. Smart-tvn funkar. Men finns det någon som vet hur man gör för att få tvn att funka?

Jag har kopplat vår tv-box som kommer från Telia till Samsungs "mediahub" (som kom med tvn) i hdmi 1-uttaget. Jag får in Svt1 men jag kan inte byta kanal till någon annan kanal med fjärrkontrollen som kom med tvn (ska man inte kunna det nuförtiden?).

Jag vill alltså kunna byta tv-kanal med samma fjärrkontroll som kom med tvn.

I inställningswizarden säger den så här: "kontrollera så att din kabel- och satelitbox är inställd på att ta emot IR-signaler för universal remote setup". Hur kontrollerar man det?

Vår tv-box kommer från Telia och heter ARRIS VIP1113L.

Tack MathiasS! Men HDMI-CEC (som heter Anynet+) är påslaget som standard på den nya Samsung TVn. Menar du att jag ska kolla samma sak på tv-boxen? Om så är fallet, hur gör jag?

Eller kan det vara så illa att min tv-box (Arris Vip1113L) som är tillverkad 2015-03 inte har några IR inställningar för universella fjärrkontroller?

Jag installerade min nya 7-serie för 2 veckor sedan och det är inget problem.

Min Humax box fungerade uten problem!

1) När du installerar Tv:n så får du välja om du kopplar den mot antenn eller mot Sattelitbox/Digitalbox
2) Då du väljer det senare frågar den efter leverantör.
3) I mitt fall valde jag Humax
4) Sedan blir du instruerad att byta kanal med TV:ns fjärrkontroll, och sedan svara på om det gick eller inte.
5) Det upprepas sedan tills du lyckats byta kanal,
6) klart!

Jag fick göra 3 iterationer innan koderna blev rätt. Om boxen inte hittar rätt koder kan du ju manuellt mata in boxens modellbeteckning.

Redigerat:
per, jag vet inte vad lösningen är hos dig men jag kom att tänka på cec när du beskrev problemet...

Per Eskilsson skrev:
Tack MathiasS! Men HDMI-CEC (som heter Anynet+) är påslaget som standard på den nya Samsung TVn. Menar du att jag ska kolla samma sak på tv-boxen? Om så är fallet, hur gör jag?

Eller kan det vara så illa att min tv-box (Arris Vip1113L) som är tillverkad 2015-03 inte har några IR inställningar för universella fjärrkontroller?
Min Humax är från 2014 så nog borde din box fungera. Har din Tv med din box i listan över boxar i den manuella inställningen?

stilofunk skrev:

1) När du installerar Tv:n så får du välja om du kopplar den mot antenn eller mot Sattelitbox/Digitalbox
4) Sedan blir du instruerad att byta kanal med TV:ns fjärrkontroll, och sedan svara på om det gick eller inte.
6) klart!

Jag fick göra 3 iterationer innan koderna blev rätt. Om boxen inte hittar rätt koder kan du ju manuellt mata in boxens modellbeteckning.
Jippi, nu funkar det. :) Jag var tvungen att göra 5 iterationer innan jag lyckades byta kanal.

Stort tack för hjälpen.

MathiasS skrev:
per, jag vet inte vad lösningen är hos dig men jag kom att tänka på cec när du beskrev problemet...
Tack till dig också Mathias. Nu vet kan jag mer om CEC också. :)

stilofunk stilofunk skrev:

6) klart!

Vilken chef du är. Fick hem tv:n igår och har inte lyckats hitta något på telenors hemsida eller tillverkarens hemsida eller samsungs sida, men du löste det så simpelt.

Tack som fan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.