Kontrollera badrummet själv vid husvisningen

3k läst  20 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    När du går på en visning av ett hus finns det vissa saker du kan kontrollera själv i badrummet, för att försäkra dig om att det är rätt utfört. Här visar besiktningsmannen Pia Engman vad du ska kontrollera.

Du kan läsa artikeln här: Kontrollera badrummet själv vid husvisningen

2. M
    Anonym
    Eller så kollar man av golvet med ett vattenpass för att se om det är för lite eller för mycket fall. I alla badrumsbesiktningar vi gjorde förra året där det fanns prickfria kvalitetsdokument hittade vi avvikelser från branschreglerna. I vissa fall ganska stora.
    Lita aldrig på ett kvalitetsdokument utan gör en besiktning!

i

3. P
    Medlem Nivå 5
    "Avslutningsvis så är det viktigt att få ett intyg, det vi kallar för ett kvalitetsdokument eller våtrumsintyg från entreprenören som intygar att utförandet följer gällande branschregler."

Jag fick inte det vid renovering av toalett, bör jag kräva det? Om renoveringen är utförd enligt gällande branschregler (vilket den verkar vara) så behövs kanske inte intyget ändå? Företaget är GVK certifierat och även försäkringsbolaget har godkänt lösningen.

4. T
    Medlem Nivå 10
    Jag brukar ha med en biljardboll för att testa lutning, både där det ska vara lutning och där det inte ska vara. Lägg den på golvet och se om/hur den rullar.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Som förtydligande finns det även ”moderna” golvbrunnar där man inte skruvar fast klämringen.

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Ang klämringen så stämmer väl inte det antagandet att ringen ska bottna, det är väl en Jafo-brunn på bilden, och i deras egna manual ser man tydligt att ringen inte ska bottna vid korrekt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20190206-210231_Drive.jpg

7. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Varför inte göra en film där det är mer standardbadrum som visas? Här ser man knappt golvbrunnen i golvet, vattnet rinner ner i en "speciallösning" intill väggen och klinker och kakel döljer det mesta man ska kolla på. Hon kunde lika gärna ha stått utanför dörren och berättat vad man ska kolla på.

8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag blir väldigt glad om det är så, för det är vår golvbrunn. Har haft två besiktningsmän här som har sagt att den är felmonterad. Får kolla upp det ytterligare en gång förstår jag.

9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    För att vi inte har tillgång till ett standardbadrum som vi kan filma i. "Man tager vad man haver"

10. B
    Medlem Nivå 7
    Oavsett om man har pass, använder en kula eller sprutar vatten för att kolla av fallet på klinkerplattorna så kan du ju aldrig veta om tätskiktet har rätt fall. Plattorna kan ju justeras med fix till ett bra fall vilket blir svårare att kontrollera.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Nivå 9
    Jafo-ringen ska inte bottna. Den har radiell tätning med en konisk passning på ringen. En sådan konstruktion får inte bottna, då försvinner hela vitsen med den koniska passningen/tätningen.

12. B
    Medlem Nivå 7
    Kan man ju tycka att en besiktningsman bör känna till. Suck

13. T
    Medlem · Nivå 13
    Ofta man stöter på besiktningsmän som inte vet vad dom snackar om, som i detta fall med klämringen som INTE ska bottna, hur svårt är det att kolla i manualen, pinsamt:thinking:

14. Biffen87
    Medlem Nivå 5
    Mej veterligen så ska de va lite fall på hela golvet mot golvbrunnen. men som sagt rätt svårt å kolla när klinkern ligger men man ska inte ha bakfall. Sen alla dokument e bara en fingervisning att de är rätt utfört, men finns klåpare som e certifierade. Får man en fuktskada så skickar försäkringsbolagen ut nån som kollar så de e rätt utfört ändå.

15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 20
    Nu har jag bara koll på de regler som gällde 2014 men med stora plattor räckte det med lokalt fall i duschen och plant i övrigt utrymme men självfallet inte bakfall

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: