Har upptäckt att det inte är helt enkelt att vare sig hitta lämplig kontrollansvarig eller att få referenser på dessa. Efter att ha skickat förfrågan till några så var det bara ett par som svarade, trots påminnelser. Av dessa två skiljde det en del i uppläggen. Den ena sade sig göra ungefär 3 besök på plats, medan den andre sade att han gör ca. 8 besök på plats. Känns som att fler besök borde vara bättre, förutsatt att kvalitén på besöken är bra.
Kostnaden var ungefär lika, men väl hög om det som i det ena fallet handlar om endast 3 besök.
Vad har ni för erfarenheter? Hur många besök gjordes av er KA under bygget? Och vad blev kostnaden för er KA? Är det ett bra val att välja en KA via GarBo?
Kan tillägga att det handlar om en enplans villa på ca. 180 kvm byggyta.

M Maxirati skrev:
Har upptäckt att det inte är helt enkelt att vare sig hitta lämplig kontrollansvarig eller att få referenser på dessa. Efter att ha skickat förfrågan till några så var det bara ett par som svarade, trots påminnelser. Av dessa två skiljde det en del i uppläggen. Den ena sade sig göra ungefär 3 besök på plats, medan den andre sade att han gör ca. 8 besök på plats. Känns som att fler besök borde vara bättre, förutsatt att kvalitén på besöken är bra.
Kostnaden var ungefär lika, men väl hög om det som i det ena fallet handlar om endast 3 besök.
Vad har ni för erfarenheter? Hur många besök gjordes av er KA under bygget? Och vad blev kostnaden för er KA? Är det ett bra val att välja en KA via GarBo?
Kan tillägga att det handlar om en enplans villa på ca. 180 kvm byggyta.
Jobbar själv som KA (inte ansluten till GARBO) och jag har med upp till 5 besök i mitt pris. Men i praktiken så varierar arbetsinsatsen mycket beroende på vad kommunen kräver och hur smidigt bygget går.

Kommunerna har normalt 2-3 platsbesök där jag som KA ska vara med, sedan brukar det blir ett par extra besök däremellan. Men är det problem på ett bygge så blir det många telefonsamtal, frågor och även fler besök (som jag oftast inte tar betalt för).

Och nästa bygge kan flyta så bra så att det inte behövs fler besök än dom tillsammans med kommunen och då kan dom 3 besöken räcka.

Men om det är lika duktiga KA båda två så skulle jag inte välja den som tar extra betalt efter den 3:e gången.

Många husföretag väljer att referera till GARBO för att välja KA, inget fel med det.

• Gilla
Haggärde
  • Laddar…
Tack Autodidak1 för ditt svar. Mellan dessa två jag nu fått kontakt med så vore ju valet enkelt, OM man visste hur duktiga de är. Tyvärr är det jättesvårt att få fram referenser på KA. Jag, likväl som andra, har sökt tips på detta forum men med klent resultat. Och att själv avgöra detta utifrån något telefonsamtal är inte lätt.
Vad gäller GarBo så har jag läst mycket negativt om dem, men det kanske inte gäller just deras KA. Eller?

Avseende Garbo och KA så tror jag inte det finns några konstigheter. Det är en listning som man får betala för som KA och hustillverkarna hänvisar till den listan för enkelhet skull.

Det finns en lista på alla KA, kolla i den, googla på några och försök få svar.

Du hittar den på https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

Tyvärr är det svårt att veta vad man får utan rekommendationer. Och även om dom flesta sköter sig (mer eller mindre) så kan fel KA innebära stora problem.

• Gilla
snart framme och 1 till
  • Laddar…
Kanske är lite sent ute nu men www.ledigatomter.se/kontrollansvarig har en lista på kontrollansvariga som dom anser är "kvalitetssäkrade", den kan vara värt att kolla in.

Tack, men som du säger lite sent ;-)
Huset kommer alldeles straxt. Fick hugga en KA ur mängden då referenser var hopplösa att få fram. Kan bara hoppas det blir bra.

Hej! Hur gick det med detta och vad betalar du?

Hej Soffi1991
Jo det gick väl bra till slut med det mesta. Den KA vi valde var väl trevlig att ha att göra med. Har dock en känsla av att många KA, i synnerhet på en mindre ort, är bekanta med byggarna på ett eller annat sätt. Detta har fått mig att känna att dom inte vill gå för hårt fram och vara för petiga så att dom skadar relationen med dem. Totalkostnaden landade på dryga 20.000:- för vår KA och då var det inga långa resvägar som drog kostnader i detta. Utan att känna till alla moment i detta arbete så kan jag ändå tycka att det är en skaplig timpenning dom får ut.
Värt att veta är att en KA ej granskar detaljarbete och utförande av husbygget i sig, utan mer är kommunens förlängda arm som ser till att vissa grundläggande krav efterlevs. Detta såvida man inte ger KA utökat uppdrag med uppgift att t.ex. följa bygget mer noggrant och hålla koll på fler arbetsmoment. Detta blir givetvis betydligt dyrare, men besparar en själv en massa tid och oro över att saker och ting ej blir korrekt gjorda. I mitt fall har jag, mot byggentreprenörens vilja, besökt bygget ett antal gånger och upptäckt en hel del fel och brister. Hade jag inte påtalat dessa så hade dom med stor sannolikhet aldrig rättats till. Kan säga att jag efter detta husbygge är mer än less på slarviga, oengagerade och okunniga hantverkare. Har fått se alldeles för mycket sådant nu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.