Byggahus.se

Kontraktsbrott - förtydligande till vanlig svenska

1. Å
    Medlem · 1 226 inlägg
    Oj, snacka om "byråkrat-jurist-snårskrivning" ! ;D

Vet inte exakt vad det betyder, men kan väl gissa att det betyder att du blir skyldig säljaren skadestånd om du själv orsakat att ett köp inte kan genomföras pga att du inte ansökt om tillstånd för köpet (behövs tillstånd?) eller att du inte ansökt om fastighetsbildning (Lantmäteriet - innebär att tomten/fastigheten får en fastighetsbeteckning, om sådan inte redan finns).

2. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Re: Kontraktsbrott - förtydligande till vanlig sve

Bästa är om din kommun erbjuder gratis juridisk rådgivning. Vet att vissa kommuner (bl.a. den jag jobbar i) erbjuder typ 15 min gratis rådgivning vissa dagar på biblioteket.

3. T
    Medlem · 901 inlägg

Tomtebo

Medlem

Det var riktigt usel service och på gränsen till oförskämt, blir faktiskt halvilsk av att höra sådant. Jag hade krävt en ordentlig förklaring av mäklaren, om denne inte själv förstår de formuleringar h*n använder så är det väl bara att h*n konsulterar en kollega eller egen jurist..

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 055 inlägg

Immobil

Medlem

Kan mäklaren inte förklara vad det betyder, så plocka bort klausulen ur kontraktet. ;)

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

Med en så okunnig mäklare så skulle jag nog se till att få kontraktet granskat av någon. Det kan ju finnas fler tveksamheter i kontraktet som ni inte upptäckt. Både sådant som står, men framförallt sådant som inte står i kontraktet.

När det gäller själva formuleringen, så tolkar jag det så att om köpet inte blir av därför att ni inte sökt tillstånd att köpa tomten så är ni skadeståndsskyldiga. Det där med att söka tillstånd för förvärv tror jag mest gäller (eller gällde??) när det handlar om jordbruksmark.

Men det finns vissa tomter som har speciella regleringar. Exempelvis så gäller för vissa tomter som ligger nära försvarsanläggningar att man måste vara svensk medborgare, och i vissa fall även att man måste gå igenom säkerhetsgranskning. Och det är ganska vanligt att det handlar om anläggningar som inte är synliga, så det går inte att inse om det finns den typen av problem. Men jag antar att det finns inskrivet som hinder i lagfarten eller liknande.

6. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Det är rent ut sagt skandal att en mäklare har kontrakt som han/hon inte själv förstår innebörden av! Otroligt oseriöst och absolut inte nåt man kommer runt genom att hävda att det är nån slags standardtext. Jag hade definitivt ringt Mäklarsamfundet och informerat om inkompetensen hos den aktuella mäklaren...

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

En sak till man bör göra när man har med en mäklare att göra, framförallt en "underlig" mäklare. Kontrollera med mäklarregistret på länsstyrelsen att mäklaren verkligen är registrerad. Det är olagligt att uppträda som mäklare utan registrering, och det finns forfarande en del som bryter mot detta.

Att paragrafen inte har med er typ av affär att göra behöver inte betyda att den inte skall vara med i kontraktet. Om man använder sig av standardkontrakt så är det ofta säkrare för båda parter om man inte börjar göra ändringar, efterssom ändringar kan få väldigt oväntade konsekvenser för båda parter. Konsekvenser som kanske kräver att man är justitieråd för att inse.

Men detta borde mäklaren kunnat förklara på ett trovärdigt sätt.

8. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Känns ju lite farligt att köpa något med en mäklare som inte har koll på det kontrakt h*n ber en skriva under på!

9. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är riktigt som någon skrev tidigare: klausulen handlar enbart om

1) tillståndspliktiga förvärv

2) förvärv som kräver fastighetsbildning.

Lycka till! :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.