Byggahus.se

kontraktsbrott bostadsrätt innan handpenning betald

1. S
    Medlem · 1 inlägg

screemking

Medlem
    Hej
    jag köpte ett lägenhet. Jag har gjort kontraktsskrivning. Men jagg upptäckte ett fusk på min kontraktsskrivning (papper) efter detta. Det fusk vara att mäklarbild står antal rum på den är 1. Men i själva annons i hemnet och själva mäklare hemsida det var 3 rum. Dessutom var det också fusk på riktning som det är inte samma som jag hade kollat på hemnet och mäklare hemsida och också mäklare häfte som hon delade ut på visning. Jag läste inte kontrakt innan dess för att mäklare sa att jag ska läsa allt som finns i kontrakt och jag ska förklara allt. men hon sa inga om dess så därför skriva jag under för kontrakt. Jag gick hem och sen blir jag läsa alla kontrakt noggrann och jag upptäckte de fusk och jag har alla bevis om detta, jag menar jag har ( mäklare hemsida, mäklare häfte).

Då vad ska jag göra ? mäklare har fuskat mig och jag visste inte om detta att mäklare kan fusk köpare.
    Jag vill häva köpe. Kommer det kostar mig någon ? om ja, hur mycket ? jag har inte betalt tills nu handpenning för att jag har tid kvar för detta. Jag upptäckte de fusk efter 20 timmar efter kontraktsskrivning.
    Vad rekommendera mig att göra ? Det är min första gång jag köpa ett lägenhet.

Redigerat 7 aug 2017 07:16
  2. S
    Medlem · Stockholms · 1 786 inlägg

sunqan

Medlem
    Ďù läste alltså inte igenom kontraktet och kollade inte de mest grundläggande sakerna?

Har du ens bjudit på rätt lägenhet?

Kontakta mäklaren genast.

3. K
    Medlem · Malmö · 1 627 inlägg

kindvall

Medlem
    Jag antar att det handlar om en bostadsrätt.
    Men du har varit på visning, då såg du väl hur många rum det finns och att det stämmer med mäklarens prospekt?
    Det är inte så att du missförstått något när du läser kontraktet? Enda rekommendationen är att du kontaktar mäklaren och frågar om det här, kanske utan att börja med att prata om fusk.

4. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 491 inlägg

crazytok

Husägare
    Vad är det för bolag?

Om lgh du har kollat på och gått på visning för avser en trerumslägenhet, så tror jag inte att mäklaren försöker lura på dig en enrummare, även om det är detta som står på pappret. Troligen har du fått fel papper som du skrivit under eller så är det en felskrivning!

Jag tror det räcker att du kontaktar mäklaren och påtalar detta för att lösa problemet.

Så kommer ni nog att lösa detta! (y):)

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag förstår inte riktigt det du skriver. Men det låter som du fått ett kontrakt som beskriver lägenheten på ett annat sätt än verkligheten?

Till att börja med: Ja att bryta ett ingånget avtal KAN bli oerhört dyrt, att handpenning betalats eller inte har ingen betydelse för ditt ansvar för avtalet du skrivit på.

Det är tänkbart att du har rätt att häva avtalet om omständigheterna är så som jag tror mig förstå av ditt inlägg. Men OM du bryter ett avtal utan giltigt skäl, så har säljaren rätt till full kompensation.

Om vi tar ett annat exempel: Antag att jag bjuder 3 milj. för en fräsch liten lägenhet i city. Efter att ha skrivit på så ångrar jag mig, inser att den nog bara borde kostat 2,5 milj. Och dessutom hittar jag en annan lgh. som jag hellre vill ha.

Jag bryter avtalet.

Säljaren kan då stämma mig på samtliga kostnader och förluster som han har pga. mitt avhopp. Han kanske lyckas sälja lägenheten till ngn annan för 2,5 milj 4 månadr senare.

Först och mest självklart så får jag betala mäklararvodet, på kanske 70 000. Mäklaren tar ut sitt arvode i samma ögonblick som det finns ett påskrivet giltigt avtal. Mäklaren får ett nytt arvode för nästa lyckade försäljning.

Under de här 4 månaderna så får jag bekosta säljarens kostnad för månadsavgifter, kanske 10 000. Jag får bekosta säljarens räntekostnader, han kanske behövde pengarna för sitt eget nästa köp, blir tvungen att låna upp hela summan, till hög ränta, låt oss anta 25 000 i ränta.

Men säljarens stora förlust som jag får betala, är att han bara fick 2,5 milj, jag skulle ju betalat 3 milj. Jag får täcka mellanskillnaden. Säljaren har rätt att gå skadeslös om jag bryter avtalet utan giltigt skäl.

I praktiken blir det oftast inet så här dyrt att bryta ett avtal, det handlar om bevis, säljaren måste ex. bevisa att det var omöjligt att sälja för mer än 2,5 milj.

Skillnaden om du hunnit betala handpenning eller ej, är att om du skall kunna få tillbaka något av en betald handpenning så måste du bevisa att säljaren inte har haft så höga kostnader som går upp till handpenningen (i princip omöjligt), vill säljaren ha mer pengar än handpenningen i skadestånd, så måste säljaren bevisa att han har haft högre kostnader än handpenningen.

6. H

hempularen

Moderator
    Men OM det nu är så att avtalet gäller en annan lägenhet än den du tittat på, då måste du genast reda ut detta med mäklaren. Det kanske går att backa detta.

Kan det exempelvis vara så att mäklaren har haft flera lägenheter till salu på samma adress, och du råkat bjuda på fel objekt? Eller är det mäklaren som blandat ihop objekten vid kontraktskrivningen?

Även om mäklare är en yrkeskategori man inte bör lita på överhuvudtaget, så tror jag det är lite långsökt att en mäklare medvetet lurar någon att köpa en annan lägenhet än den man tittat på.

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 700 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Hur är det med priset, det borde ju vara ganska stor prisskillnad på en 1:a och en 3:a. Stämmer priset med vad du rimligen skulle betala för en 1:a eller en 3:a?

Och hur är det med storleken? Ytan borde också stå på avtalet.

Jag tror inte heller att någon medvetet lurat dig, men det kan ju ha blivit fel ändå. Du har hur som helst ett stort ansvar själv här. Man kan inte skriva på avtal på flera miljoner (eller i alla fall hundratusentals) kronor utan att läsa igenom det.

8. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09

Medlem
    Är det en nyproduktion som du köpt? Dvs inte kunnat vara på plats innan?

Du bör rimligtvis vara nöjd med lägenheten som sådan om du besökt den och köpt den?

Kolla med föreningen så att de godkändt ev ändrad planlösning

9. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 333 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag förstår inte varför du skulle vilja häva köpet !?
    Om du har tittat på en lägenhet, budat, vunnit och sedan skrivit kontrakt på den så är det väl en bostad du vill ha?

Om sen kontraktet beskriver en annan lägenhet så får du ju först och främst ta med dig till nästa gång att man måste läsa kontraktet INNAN man skriver under !
    Om det nu var så att du vill ha hjälp/tid att läsa det finstilta så bör du begära tid för det innan di skriver under.
    Men om du nu ändå har skrivit på och det inte stämmer så kontakta mäklaren. Tror inte någon mäklare skulle försöka sälja en etta till någon som varit på en visning på en trea så fusk är det nog inte snarare ett misstag.

/K

Redigerat 7 aug 2017 09:22
  10. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    Efter en snabb kontroll av adress, lägenhetsnummer, våningsplan och m2 (kvadratmeter) i kontraktet borde avslöja om det skett en förväxling av kontrakt. Det kan man tycke borde uppptäckts även utan en grundlig genomläsning vid kontraktsskrivandet. Det kan vara att det är ett skrivfel i kontraktet gällande antal rum. Det är lätt hänt att en stressad mäklare/mäklarassisten gör mindre fel i kontraktet.

Tror inte det är ett avsiktligt bedrägeri utan ett misstag/missförstånd. Förstår din oro då det är en stor affär. Men personligen är jag övertygad om att detta kommer lösa sig för alla parter.

11. K

kindvall

Medlem
    Jag påpekar kanske det uppenbara, och lägger ingen värdering i det, men sättet TS skriver på pekar på bristande kunskap i svenskt skrivspråk. Då kan det inte heller vara så lätt att ta till sig en avtalstext. Förhoppningsvis bygger allt på ett missförstånd som mäklaren kan förklara, som hon lovat.

• Laddar…
  12. H

hempularen

Moderator
    Det vore bra om trådskaparen kan återkomma i tråden med lite mer detaljer.

Gäller detta en nyproducerad lägenhet?
    Gäller kontraktet en annan lägenhet, eller är det "rätt lägenhet", men med en felaktig beskrivning. Du har varit och tittat på en 3 rummare, men kontraktet säger ett rum?

• Laddar…
  13. Shakula
    Husägare · Skåne · 602 inlägg

Shakula

Husägare
    Är inte så att TS menar tre rum med kök och toa? Medans den riktiga benämningen är en 1a som han köpt?
    Tror det är stor risk här för Troll, kan inte väl vara så att man inte kollar sådana enkla saker innan en underskrift.

14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 798 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det finns en allmän glidning på begreppet antal rum har jag tyckt mig märka.

Här i närheten annonseras och skyltas det t.ex. om "två rum och kök", samtidigt som det visas en planlösning med ett litet sovrum samt ett kombinerat kök, mat- och vardagsrum.
    Det fattas uppenbarligen ett rum, som alltså kom bort i den "öppna planlösnings"-vågen.

Samma när det skall vara "tre rum och kök": Då är det två sovrum plus ett "allmänt utrymme".

Redigerat 7 aug 2017 14:11
  15. K

kindvall

Medlem
    Utanför Sverige är det ju vanligare att man räknar antalet sovrum. Sen kvittar det hur många övriga rum det finns, och hur de är konfigurerade. Inte i slutändan såklart, men när man ger en översikt för att jämföra bostäder.
    Det kan kanske ses som lite mer relevant, då det ofta är antalet sovrum som styr.
    Ibland ser man ju stora äldre lägenheter på 5 rok, 130m2, som när man tittar på det endast har max två vettiga sovrum, pga genomgångsrum. Samtidigt kan en 4:a på 98m2 ha tre bra sovrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.