Byggahus.se

Kontrakt med säljare/hustillverkare

1. L
    Medlem · 29 inlägg

libel

Medlem
    Hej!

Jag har lite funderingar om kontrakten för en tomt och hus som vi funderar på. Tydligen så har säljarna kommit överens med kommunen om att det är en viss typ hus som får byggas på tomterna. Men detta är ett standardhus från en hustillverkare.
    Jag trodde att vi bara skulle skriva ett kontrakt och att säljarna fungerar som totalentreprenörer. Tydligen är det så att man skriver ett tomtkontrakt där man förbinder sig att bygga ett viss hus till ett visst pris. Eftersom jag vet att de lägger på ganska mycket för detta hus så skulle jag ju helst vilja skriva kontrakt och prisförhandla med hustillverkaren direkt. Har man rätt till det eller är det en vanligt tillvägagångssätt som de gör?

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Kontrakt med säljare/hustillverkare

Det är väl hustillverkaren som äger tomten och de har rätt att ställa vilka krav de vill (så länge de håller sig inom lagen).

Det är nog ganska vanligt att man köper tomten först - även för totalentreprenader. En av anledningarna till det är att lagfartskostnaden då blir betydligt lägre (eftersom den avgörs av hur stor köpeskillingen är).

Vill ni ha tomten i fråga är det nog bara att bita ihop och öppna plånboken. Eventuell förhandling ska ni göra i samband med tomtköpet för sen är det för sent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.