Byggahus.se

kontrakt, entreprenad ex moms

1. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem
    I det kontrakt jag har fått på en entreprenad så är priset angivet exlusive moms, som jag har förstått det ska priset alltid vara angivet ink moms när det gäller entreprenader mellan näringsidkare och privatpersoner. Är jag skyldig att betala 25% mer än vad kontraktet egentligen är skrivet på? Vilken lag/regel skulle jag kunna hänvisa till?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator

Re: kontrakt, entreprenad ex moms

Om det framgår av offerten att priset är ex moms så tror jag (långt ifrån säker) inte att du kan komma ifrån att betala momsen. Entrepenören kan sannolikt ställas inför marknadsdomstolen för att han inte följer prissättningsreglerna, men det vinner ju inte du så mycket på.

3. S
    Medlem · stockholm · 252 inlägg

saidlasf

Medlem

Hej

Ja, jag är nästan helt säker på att du måste betala 25% mer (moms) OM det står att priset/offerten är exklusive moms.

Frågan är vad som gäller om det INTE står att priserna är exklusive moms.

Det har hänt mig flera gånger att man fått ett pris via telefon/e-post och när man står där med fakturan i handen senare blev det plötsligt 25% dyrare eftersom den man pratade med INTE sa att priset var exklusive moms. >:(

Vad gör man då??

Said

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Anledning till att man får pris exklusive moms är naturligtvis flera. En att leverantören aldrig ser momsen själv (skall gå direkt in på momsskulders konto i bokföringen), dels att har man uppgivit pris X kronor + moms så är man skyddad vid en eventuell momshöjning.

Sedan tror jag att de flesta nog ändå känner till att pris gentemot kund SKALL vara inkl. moms, men att man tar "en rövare" och muntligen uppger priset ex. moms.

Det är bland annat därför den nya konsumenttjänstlagen kommit till. Den uppmuntrar till kontrakts/offertskrivning för att undanröja sådana här misstag. Finns inget skrivet så är det konsumentens ord (om pris) som gäller och det ligger på leverantören att bevisa annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.