629 läst ·
2 svar
629 läst
2 svar
Kontinuerlig pH-mätning med arduino
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Jag funderar på att sätta en sådan här: https://www.dfrobot.com/product-2069.html
någonstans i poolsystemet för att få en kontinuerlig mätning av pH-värdet i poolvattnet.
Kopplar till en arduino där jag har en display med lite olika temperaturgivare för värmesystemet.
Det verkar dock lite klurigt att montera den på något bra vis i rören, vill ju helst inte ha något läckage med några kubikmeter vatten i garaget….
Tänkte i så fall sätta ett t-rör med givaren i, men hur tätar man runt?
Någon som gjort något liknande?
någonstans i poolsystemet för att få en kontinuerlig mätning av pH-värdet i poolvattnet.
Kopplar till en arduino där jag har en display med lite olika temperaturgivare för värmesystemet.
Det verkar dock lite klurigt att montera den på något bra vis i rören, vill ju helst inte ha något läckage med några kubikmeter vatten i garaget….
Tänkte i så fall sätta ett t-rör med givaren i, men hur tätar man runt?
Någon som gjort något liknande?
Du har ju flera problem där. Dels är proben inte gjord för att kunna installeras på något vettigt sätt i ett rörsystem, dels har den en livslängd på ett drygt halvår.
Kul projekt, men njaeh....
Om du verkligen vill ha en automatisering så kan du ju ha ett system med ett mätkärl som du regelbundet pumpar in poolvatten i och sedan tömmer, där proben monteras. Då kommer du runt problemet med probmontage. Livslängden är jag inte säker på att den ökar ändå. Dessutom ska du regelbundet kalibrera den (1 g/vecka vid tät användning).
Kul projekt, men njaeh....
Om du verkligen vill ha en automatisering så kan du ju ha ett system med ett mätkärl som du regelbundet pumpar in poolvatten i och sedan tömmer, där proben monteras. Då kommer du runt problemet med probmontage. Livslängden är jag inte säker på att den ökar ändå. Dessutom ska du regelbundet kalibrera den (1 g/vecka vid tät användning).
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Hehe, ja det var ju ganska relevanta synpunkter!
Det rätta sättet att ansluta något liknande verkar vara med en ”flow cell” som ger ett parallellflöde med något slags mätuttag. Effekten blir ju ungefär som kärlet du nämnde. Jag läste inte så noga på hållbarheten, och det gör ju det hela lite mindre intressant…
Det rätta sättet att ansluta något liknande verkar vara med en ”flow cell” som ger ett parallellflöde med något slags mätuttag. Effekten blir ju ungefär som kärlet du nämnde. Jag läste inte så noga på hållbarheten, och det gör ju det hela lite mindre intressant…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kamin, farligt elda kontinuerligt?
Ved, Pellets, Flis -
3-polig automatsäkring 25A, vilken kontinuerlig ström?
El -
Köpa slanor kontinuerligt
Köpes, Hyres & Bytes -
Vilken vattenpump för lågt flöde, 5m lyfthöjd och kontinuerlig drift?
Vatten & Avlopp -
kontinuerlig mäta vattennivån i en grävd brunn
Vatten & Avlopp