Byggahus.se

Kontaktor med Överströmsrelä/skydd styrd av tryckströmbrytare

1. T
    Medlem · 2 inlägg

Thorkell

Medlem
    Hej!
    Tänkte för att spara kontakterna på tryckströmbrytaren så lägger jag motorlasten över en kontaktor med överströmsrelä/skydd.
    Hittade ett linjeschema som jag bifogar som verkar stämma överens med mina behov och kopplade som det.
    Testade med en vanlig strömbrytare/strömställare enpolig trapp för att den skulle simulera tryckströmbrytaren när den sluter. Jag kan "dra" kontaktorn och slå "ifrån" den med min simulerade tryckströmbrytare men jag kan inte bryta manöverkretsen med "stop" knappen på överströmsrelät/skyddet, bara om jag håller in "stop" knappen bryter jag kretsen men den hålls inte ifrån. Så fort jag släpper drar kontaktorn igen.
    Jag misstänker att jag har missat något fundamentalt och kliar mig i huvet när jag skriver detta.
    Jag har kollat om återställsknappen är på "H" och inte "A" men testat båda utan någon skillnad.
    jag bifogar bilder på hur jag har kopplat samt en bild innan jag dragit linjerna.

tacksam för all hjälp
    Hade fint
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    byggahus.png
    byggahus klar.png
    9F832C65-3A75-4DC6-8F14-8D1A2C1F3C3C (1).jpeg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 552 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är normalt uppträdande. Stoppknappen blir overksam i en sån här koppling då det är tryckströmbrytaren som ska sköta både start och stopp. Stoppknappen används när man har en hållkrets som sluts (momentant) med startknappen och bryts med stoppknappen. Tryckbrytaren har bara en kontakt som ska bryta kretsen när kontakten öppnar.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 2 inlägg

Thorkell

Medlem
    Det låter väldigt förnuftigt det där, tack för att du tog dig tid att svara.
    Jag fastnade på det där att med hållkrets tror jag, att stoppknappen ska aktivera någon slags hållkrets som "håller" kontaktorn "från" så att inte motorn/pumpen fortfarande har strömförsörjning och brinner upp, och att man då ska kunna slå till igen med "reset" knappen om tryckströmbrytaren fortfarande är i "till" läge.
    nåja, tillbaka till motorstyrning för att fräscha upp minnet.

tack igen!

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 552 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är själva motorskyddet som, när det löst ut, har en "av-hållkrets" om den inte är satt i läget för automatisk återställning. Men jag har inte kollat hur just ditt fungerar. Då tryckbrytaren är bistabil så måste man koppla den så att kretsen bryts om man "släpper" på brytaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.