Ska beställa lite vägguttag från Elfa, men jag försöker lista ut vilka som är jordade eller inte. Står någonting om kontaktdonstyp, finns DE och CH att välja mellan. Säger det någonting om jordningen?

Om du bifogar artickelnummer så är det enklare.

Protte

Visste inte att Elfa fortfarande sålde vägguttag. Är det "vanliga" schukouttag för fast montering finns de troligen billigare på annat håll.
Men det är DE du ska ha.

CH är väl den modellen som har en "jordpinne" eller? schuko.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttaget du länkar till är ett "Eljo Quick-rot", vanligt 2-vägs jordat utanpåliggande.

Ja, precis vad jag kom fram till. Men det står ingenstans att det är jordat förutom på tillverkarens hemsida.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Det var ju iofs ett påtagligt bra pris på det. Elfa brukar ju annars vara dyrast av de dyra.

Flöjten5 skrev:
Men jag blev inte klok på det där med kontaktdonstyp. DE ska jag ha, men vad är det?
DE = Tyskland, som råkar ha samma modell på uttag och stickproppar som vi (CEE 7/4), eller snarare tvärtom, liksom många andra länder.
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

CH lär väl stå för schweiz och de har INTE utstickande jordpinne i uttagen.

Schweiz har uttag som ser ut som eurouttag fast en extra pinne för jord, något förskjuten i höjdled.

Överst schweiziskt uttag, underst schuko (som används bl.a. i Sverige och Tyskland):

• IMG_2712.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yxis skrev:
CH lär väl stå för schweiz och de har INTE utstickande jordpinne i uttagen.

Schweiz har uttag som ser ut som eurouttag fast en extra pinne för jord, något förskjuten i höjdled.

Överst schweiziskt uttag, underst schuko (som används bl.a. i Sverige och Tyskland):
Ja, där gled det iväg lite från ämnet. Det stämmer, CH har ingen pinne. Det är det franska CEE 7/5 som har det. Nej, det undre uttaget på bilden är ett Italienskt CEI 23-16/VII (10 A-varianten) som även accepterar schuko. Hål i mitten = jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.