Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om du bifogar artickelnummer så är det enklare.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Visste inte att Elfa fortfarande sålde vägguttag. Är det "vanliga" schukouttag för fast montering finns de troligen billigare på annat håll.
Men det är DE du ska ha.
Men det är DE du ska ha.
Dessa fick det bli, ganska bra pris för tillfället
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_SE-SV&item=43-230-36
Gick in på Schneiders hemsida och kom fram till att det var ett jordat uttag. Och jag antar att 2P+E betyder 2polig earth (jord)? Men jag blev inte klok på det där med kontaktdonstyp. DE ska jag ha, men vad är det?
Gick in på Schneiders hemsida och kom fram till att det var ett jordat uttag. Och jag antar att 2P+E betyder 2polig earth (jord)? Men jag blev inte klok på det där med kontaktdonstyp. DE ska jag ha, men vad är det?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Uttaget du länkar till är ett "Eljo Quick-rot", vanligt 2-vägs jordat utanpåliggande.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det var ju iofs ett påtagligt bra pris på det. Elfa brukar ju annars vara dyrast av de dyra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
DE = Tyskland, som råkar ha samma modell på uttag och stickproppar som vi (CEE 7/4), eller snarare tvärtom, liksom många andra länder.Flöjten5 skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets
CH lär väl stå för schweiz och de har INTE utstickande jordpinne i uttagen.
Schweiz har uttag som ser ut som eurouttag fast en extra pinne för jord, något förskjuten i höjdled.
Överst schweiziskt uttag, underst schuko (som används bl.a. i Sverige och Tyskland):
Schweiz har uttag som ser ut som eurouttag fast en extra pinne för jord, något förskjuten i höjdled.
Överst schweiziskt uttag, underst schuko (som används bl.a. i Sverige och Tyskland):
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, där gled det iväg lite från ämnet. Det stämmer, CH har ingen pinne. Det är det franska CEE 7/5 som har det. Nej, det undre uttaget på bilden är ett Italienskt CEI 23-16/VII (10 A-varianten) som även accepterar schuko. Hål i mitten = jord.yxis skrev:
Klicka här för att svara