Har upptäckt att rören i klädkammaren, som går till golvvärmen i badrummet, läcker.
Bör jag kontakta min villaförsäkring eller hantverkaren som lade in golvvärmen och installerade rören? (renoveringen gjordes för knapt tre år sedan)
Vad tänker ni när ni ser bilderna?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
1 629 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Kontakta villaförsäkring eller hantverkaren som gjorde jobbet vid vattenskada?
-
19 apr 2017 04:54 #2
försäkringsbolaget om det har blivit en skada, är det bara att dra åt kopplingen så firman (om det inte är många år sen det blev renoverat)
-
Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg 19 apr 2017 07:0519 apr 2017 07:05 #3
Bortsett från att det läcker så ser installationen lite märklig ut. Det ser ut som det är "radiatorvatten" direkt utan extra shunt.
Normalt så är radiatorvatten för varmt för att kopplas till golvvärme, man blandar ned temperaturen i en shunt. En extra cirk. Pump som kör runt vattnet i golvslingan, och en tempstyrd ventil som släpper in lagom med vatten från radiatorslingan, så att temperaturen till golvet inte blir för hög. Hög temperatur kan få plattor att släppa. -
19 apr 2017 10:01 #4
Eller kan försäkringsbolaget trilskas om hantverkaren åtgärdat problemet eller öppnat upp för att besiktiga, innan försäkringsbolaget besiktigat? -
Are we there yet? · Trelleborg · 8 499 inlägg 19 apr 2017 10:03
13th Marine
Are we there yet?- Trelleborg
- Villa, 70-talet
- Medlem okt 2011
- 8 499 inlägg
- 8 704 gillningar
- 1 034 bilder
19 apr 2017 10:03 #5Ring och fråga försäkringsbolaget?
De vet nog bäst hur de vill ha det -
Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg 19 apr 2017 10:0819 apr 2017 10:08 #7
Jag tycker du skall kalla in både försäkringsbolaget och hantverkaren. Att omgående åtgärda läckaget ligger solklart i försäkringsbolagets intresse. Det bör kanske göras direkt, ev. av hantverkare som bolaget skickar dit. Såvida inte din hantverkare kan komma senast i eftermiddag.
Försäkringsbolaget bör skicka ut en skadereglerare/bes. man som mäter fukt i väggen och golvet. Det syns ju att du har fått en mindre fuktskada, men med lite tur är det inte så mycket inne i konstruktionen att det behöver öppnas upp.
Och jag skulle lita avsevärt mer på en fuktmätning utförd av fös. bolaget, än om den utförs av den felande hantverkaren.- Laddar…