263 läst · 14 svar
263 läst
14 svar
Konsumentverkets rättsenhet granskat Byggahus.se
På konsumentens sida
· 3 269 inlägg
Förra fredagen vid den här tiden ringde en advokat och talade in ett obegripligt meddelande på telefonsvararen. Han erbjöd sig att företräda Byggahus.se med anledning av Konsumentverkets granskning av oss. Vi skulle få ett brev på måndag.
Och i måndags damp det mycket riktigt ner ett brev i brevlådan från Konsumentverkets rättsenhet, rubrik ”Angående dold marknadsföring på Byggahus.se”.
Du kan läsa blogginlägget här: Konsumentverkets rättsenhet granskat Byggahus.se
Och i måndags damp det mycket riktigt ner ett brev i brevlådan från Konsumentverkets rättsenhet, rubrik ”Angående dold marknadsföring på Byggahus.se”.
Du kan läsa blogginlägget här: Konsumentverkets rättsenhet granskat Byggahus.se
Då tycker jag att tävlingarna här har en betydligt högre grad av dold marknadsföring med text hämtad direkt från tillverkarens reklamblad:
"Säkerställ att du har den säkraste och snyggaste postlådan i kvarteret. Med en Berglund postlåda Stil 4000 paket, från Miljöcenter, får du en funktionell postlåda som är garanterad att hålla i många år - den kommer med 10 års genomrostgaranti. Berglund postlåda Stil 4000 paket har smarta funktioner så som hylla som kan placeras på två olika nivåer och på så sätt reglera volymen i lådan, ett lock som skyddar inkastet från intrång och SecurityDoor med en förstärkt dörr i kombination med inbyggt lås med högsta säkerhetsklassificering"
"Säkerställ att du har den säkraste och snyggaste postlådan i kvarteret. Med en Berglund postlåda Stil 4000 paket, från Miljöcenter, får du en funktionell postlåda som är garanterad att hålla i många år - den kommer med 10 års genomrostgaranti. Berglund postlåda Stil 4000 paket har smarta funktioner så som hylla som kan placeras på två olika nivåer och på så sätt reglera volymen i lådan, ett lock som skyddar inkastet från intrång och SecurityDoor med en förstärkt dörr i kombination med inbyggt lås med högsta säkerhetsklassificering"
Administrator
· Skåne
· 8 081 inlägg
Men vi skriver ut att tävlingarna är sponsrade.
En rad längst ner i blogginlägget säger: "Vi tackar Miljöcenter för att de sponsrar den här tävlingen". Ingen markering på förstasidan. Vad skulle en liknande annons kosta företaget? Antagligen mer än de kanske 500 kr som brevlådan kostar att tillverka.
Jag har inget emot tävlingar men lite mer måttfullhet i den beskrivande texten vore på sin plats för att det inte ska uppfattas som en ren annons.
Jag har inget emot tävlingar men lite mer måttfullhet i den beskrivande texten vore på sin plats för att det inte ska uppfattas som en ren annons.
Administrator
· Skåne
· 8 081 inlägg
maxiq: Jag kan hålla med om att företaget som tävlar ut en produkt får oförtjänt mycket exponering för motprestationen. Det är svårt att få in företag som vill vara med och ge ut saker :/
Administrator
· Skåne
· 8 081 inlägg
Rothman: Tydligen så är det en offentlig handling och det sitter jurister och journalister och hårdbevakar nya ärenden. Jag blev också kontaktad av en journalist som ville skriva om det, men när jag berättade hur det låg till så var det inte intressant längre.
Jag tror inte att Konsumentverket själva bedriver någon allmän övervakning av forumet utan troligtvis är det någon utomstående som anmält ärendet? Då känner de kanske ett behov av att ta reda på hur det ligger till? Efter att de förvissat sig om läget har det väl ordnat upp sig? Det enda man kan vara 100% säker på i en tvist är att advokaterna kommer att tjäna en hacka.
Då jag jobbar på att bli en grinig gubbe tyckte jag rubriken inte alls var rolig. "Jag skojade till det lite och gjorde ett tankeexperiment med en glädjekalkyl för uthyrningen – här skulle du kunna bo för 0 :-. Det fick bli rubriken, Nyrenoverat mitt i Göteborg, kostnad 0 kr."
Glädjekalkyl var bara förnamnet, inte särskilt seriöst. Så fick det negativa konskvenser också-
Glädjekalkyl var bara förnamnet, inte särskilt seriöst. Så fick det negativa konskvenser också-
Gratulerar till ett gott arbete!Jehu skrev:Då jag jobbar på att bli en grinig gubbe tyckte jag rubriken inte alls var rolig. "Jag skojade till det lite och gjorde ett tankeexperiment med en glädjekalkyl för uthyrningen – här skulle du kunna bo för 0 :-. Det fick bli rubriken, Nyrenoverat mitt i Göteborg, kostnad 0 kr."
Glädjekalkyl var bara förnamnet, inte särskilt seriöst. Så fick det negativa konskvenser också-
Klicka här för att svara