Byggahus.se

Konsumentköplagen

1. K
    Medlem · Västernorrland · 2 559 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Jag har fått ett problem:

Vår diskmaskin, en Bosch, inköpt okt 2004, började bete sig konstigt och med dåligt diskresultat i slutet av sommaren. Efter samtal med försäljningsstället som ville att jag skulle felanmäla den till en speciell servicefirma på orten gjorde jag så. En reparatör kom och undersökte maskinen, rengjorde avlagringar i vattentankar, ja det är ju ngn förm av värmeväxlare för att hålla nere energiförbrukningen. Det blev lite bättre men inte bra, återkom och rengjorde mera samt bytte en avloppsventil. Nu fungerar maskinen men efter ett par veckor får jag räkning från servicefirman på 1901 kr. Jag protesterar och hänvisar till att maskinen inte är två år gammal än, men de säger att deras kontakt på Bosch menar att det här inte ingår i ngt garanti/reklamationsåtagande. Har det t ex gällt elektroniken hade det varit en helt annan sak.
    Reparatören säger att jag borde köra den på varmvatten för att undvika dessa problem. Maskinen är installerad efter anvisningarna som följde med, dvs på kallvatten. Hur gör jag för att få reparationen betald av Bosch? Jag ser det som ett konstruktionsfel egentligen eftersom den inte klarar att utföra sitt jobb efter endast 22 månader och att felet kommer ju att dyka upp igen. Hjälp mig hur jag ska gå vidare, vad kan jag stödja mig på för lagar, eller prejudikat?

2. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Re: Konsumentköplagen

Börja direkt med att skriftligen bestrida fakturan så är det gjort, sedan ta kontakt med försäljningstället och kraftfullt påtala att maskinen är inkopplad helt enligt instruktionsboken och att där står ingenting om att man helst skall köra med varmvatten. Rent skitprat att det inte går under garantin för det är ju uppenbart ett konstruktionsfel som gör att felet uppstår efter så kort tid. Konsumentköplagen är klar och tydlig och det vet dom mycket väl på försäljningstället också, men det är bökigt och krångligt med reklamationer så dom ljuger medvetet för att komma undan när det är så kort tid kvar på garantin.  

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.