Byggahus.se

Konsumenterna väljer billigare kök

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    För de flesta kökstillverkare minskar omsättningen kraftigt - förutom Ikea som istället ökar kraftigt när konsumenterna väljer billigare kök.

Du kan läsa artikeln här: Konsumenterna väljer billigare kök

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Christoffer

Kanske inte konstigt. IKEA:s kök kostar mer eller mindre gratis jämfört med ett kök från ett "köksvarumärke".
    T.ex renoverade en bekant sitt hus och då framförallt köket. Så gott som allt köptes från Ballingslöv. I projektet ingick rivning av väggar, omläggning av golv och helt ny köksinredning. 1 snickare med praktikant och 2 elektriker var anlitade. Det landade på en nätt liten summa av drygt 600 000 kronor.
    Samtidigt har samma bekanta en fastighet med hyresrätter där han låtit renovera en 4:a överallt utom i vardagsrummet. Hela det kalaset ligger på kring 420 000 kronor där så gott som allt tagits från IKEA.
    Givetvis är det mer exklusiva saker i förstnämnda köksrenovering såsom granitskivor istället för laminatohistorier men samtidigt så skiljer det sig inget mellan konstruktionerna på skåp och dylikt. Det är spånskivor med laminatliknande yta, allt skickas som byggsats o.s.v, trots det fick man en lägenhetsrenovering för 180 000 mindre än en köksrenovering när man jämfört IKEA och Ballingslöv.

Även om jag personligen skulle ha en massa pengar över så skulle jag inte lägga allt för stora summor på ett kök bara för att få ett märkeskök.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: John

Att påstå att det inte skiljer sig ngt mellan IKEA och kökstillverkarna i konstruktion är bs. Tjockleken på spånskivan och/eller kvalitén på skiljer sig också. IKEAs använder sig av ganska dåliga spånskivor som är rätt så spröda och lätt reser sig när man skruvar i dem. Melaminen är väldigt tunn och spricker/smular lätt när man borrar eller skruvar i den. Utbudet av olika stommar och mått är också betydligt mer begränsat. Dessutom måste du avsätta tid och pengar för att skruva ihop stommarna och då utbudet av täcksidor, barryggar passbitar etc är starkt begränsat blir det ofta till att köpa hela täcksidor och kapa ur de bitar du behöver. Vidare får du inte framkanter i faner eller med abs lister samt möjligheten till att få skåp fanerade invändigt.
    Det är viss skillnad på beslag från blum och ikeas egna. Så riktigt samma är det verkligen inte. MEN! kvalitén finishen och designen på IKEAs kök är dock tillräckligt bra för kanske 75% eller mer av alla konsumenter och i kombination med ett betydligt mer attraktivt pris även med beaktande av att man får skruva ihop allt själv så är det nog inte så konstigt att de tar allt större marknadsandel.
    Många har svårt att se eller förstå skillnaderna och då IKEAs produkt ändå är helt okej och kanske resten av husets möblemang dessutom också kommer från IKEA varför betala dubbelt eller 3ggr mer hos ngn annan resonerar nog de flesta.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Christoffer

Som jag skrev så kom Ballingslövköket också i i byggsats, precis som IKEA. Enda skillnaden där var väl att inga insexnycklar ingick.
    Vad gäller konstruktionen i sig så kan nog Ballingslöv vara bättre MEN som jag också påpekade så var skillnaden på köksbygget och lägenhetsrenoveringen drygt 180 000 kronor. Om dessa 180 000 motiverar till "fler lager lack" eller seriösare spånskivor är upp till var och en att avgöra. De anlitade snickarna svor ändå över att de var tvungna att bygga om delar i köket från Ballingslöv för att det inte var helt anpassat efter huset, precis som ett vanligt IKEA-kök.

(Jag var anlitad där som ventilationstekniker/IT-tekniker så jag var där under några dagar)

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Pon

Vi sålde Ballingslövkök i 3 år i butiken jag jobbar i, och visst är det skillnad i konstruktion. Tror t.o.m att Ballingslöv har fler lager färg på allt frontmaterial.
    Men jag valde ändå Ikea själv då det beräknade köket i min butik låg på 80.000 (ex vitvaror) kontra ikeas 20.000 ca. Inte direkt jämförbart då jag ritade Ballingslöv vitlaserad ek mot Ikeas lidingö, Kompositskiva kontra ek o.s.v.
    Modifierade fläktskåpet och råkade kapa gångjärnet lite fel och slängde mig i bilen mitt i natten och hämtade Ballingslövgångjärn...exakt samma gångjärn:)

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jimpa

Frågan är ju vad som motiverar att betala sådana enorma summor för ett nytt kök, jag har precis renoverat köket i min BR och det landade väl på runt 40k med nytt golv, tak samt tapet. Vitvaror hade jag men allt annat köptes på Ikea.

Är det verkligen värt att betala det dubble eller tredubbla för att det ska stå nåt annat på dom små klisterlapparna, hur jävla hårt kan ett kök slitas egentligen?
    Går nåt sönder på Ikeaköket är det fullt utbytbart för ett par hundringar.
    Troligtvis kommer Ikea sälja ännu mer kök nu när lånefesten är över.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Oberon

Ett fel i artikeln ovan, i Dagens Industri står det att Ikea har 50% marknadsandel, inte att Ikea ökat sin köksförsäljning med 50%, lite skillnad på dessa siffror

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Joakim

Ballingslöv kök kommer ju inte i platta paket som ikeas? så hur kan det vara samma byggsats? Jag lastar ballingslövs grejer rätt ofta på lagret där jag jobbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.