Byggahus.se

Konstruktionsingenjör

728 läst  4 svar

1. Katjaknas
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har anlitat en konstruktionsingenjör för ett projekt där vi ska öppna upp med en dörr mellan två lägenheter. Jag tyckte det var dyrt redan när han sa att det skulle kosta ca 10 000 kr för jobbet, han var hos oss ca en halvtimme och skickade en ritning vart dörren skulle vara samt ett intyg.

Föreningen godkände inte den första ritningen och vi tyckte själva att det var en väldigt snål ritning så vi bad honom specificera lite bättre hur han kommit fram till att öppningen går att göra samt att den bärande väggen inte kommer att spricka, få snedbelastning osv vilket han gjorde, dock fortfarande inte tillräckligt men 3:e gången var föreningen nöjda.

Nu har vi fått en räkning till på ca 6 000 kr, för 5 extra timmar. För det första har det omöjligt tagit honom 5 timmar extra att skriva till det lilla han skrev och för det andra så tycker i alla fall jag att han bör leverera det en förening behöver för jobbet redan första gången. Eller finns det någon checklista på vad vi faktiskt kan förvänta oss och att vi får skylla oss själva att vi inte visste bättre innan vi tackade ja till hans offert?

Bör tillägga att vi har haft extremt dålig erfarenhet av branschen tidigare så vi har gått på kontakter denna gången och är rädda att han utnyttjar det. Dessutom har han inte meddelat oss att det tillkommer kostnader när vi bett honom komplettera med uppgifter.

Tack på förhand/Katja

2. H
    Medlem Nivå 6
    Jag är själv ingen byggnadsingenjör men jobbar som ingenjör i en annan bransch, samt har läst en hel del hållf-lära i skolan.

Det låter konstigt att han lämnade ifrån sig handlingar som inte godkändes. På vilka punkter godkändes de inte, och utefter vilka kriterier bedömdes de? Han måste ju rimligtvis ha räknat på vilka laster som den bärande väggen bär samt vad det blir för konsekvenser av att ta upp ett hål för en vägg samt om det behövs ytterligare avväxling eller inte. Utan dessa beräkningar går det ju inte att säga vare sig bu eller bä, och även om inte beräkningarna inte behöver redovisas i detalj måste det ju gå att redogöra för hur man har kommit fram till sin slutsats. Hur upplevde ni ritningen som "snål"? Går den inte att bygga efter?

Konstruktions?-Ritningen bör innehålla exakt var dörrhålet ska tas ut samt dimensioner för detta samt eventuella övriga ingrepp, i övrigt ska inte själva ritningen innehålla en massa kommentarer utan dessa bör redovisas på separat dokument.

Jag håller med att det inte borde tagit 5 timmar extra att komplettera sin ursprungliga redovisning, då han rimligtvis redan har räknat på detta.

Tiden i sig är svårt att sia om, han måste ju leta reda på och tolka husets ursprungliga konstruktionsritningar, vilket kan ta sin tid om inte detta finns bifogat underlaget redan?

Svårt att ge fler tips utan att veta exakt vad det var föreningen hade anmärkningar på..

/HLH

3. T
    Husägare · Nivå 9
    Bara en kort inflikning, man behöver inte alls bestämma alla laster i detta exemplet. Det räcker att visa att den "nya väggen med dörr i" är minst lika stark som den gamla väggen. Den gamla väggen har ju bevisligen hållt.

Vidare så är det inte alltid lätt att veta vad en BRF vill ha för ritningar. Det är ju ganska stor skillnad på att göra en ritning som ska tolkas av vem som helst och en ritning som ska visas för någon annan som KAN läsa ritningar. Däremot så borde han ju kostnadsfritt kompletterat ritningen eller om inte annat berätta att han kommer faktura mer tid.
    Men en vägg och en dörr borde ju vara 4-6 h totalt tycker jag. Säg att han har en startkostnad på 2 h och sen 4-6 h utöver det. En timkostnad på ca 1000 kr inklusive moms. Borde således kosta runt 6-8 kkr.
    Som referens så 3d-modellerar jag på jobbet ett trapptorn i stål, ca 6-8 löp (våningar) på ca 8 h med en kundritning. Då har jag oftast även med någon sorts handberäkning för att visa att det klarar de uppspecade belastningarna.

4. W
    Husägare · Nivå 7
    Omöjligt att svara på utan att förstå hur komplicerad väggen är och hur det ser ut under och över. Betongväggar kan ibland ha mycket avancerande verkningssätt som är lätta att missa för en ingenjör som inte är väldigt erfaren.

Spontant så låter det dock lite högt om det var så att det är så enkelt som du ger intryck av, speciellt kompletteringen. Har han inte kommunicerat något om vad det är han har gjort? Finns inte tiderna specificerade på fakturan? Begär ut dagbok i så fall.

Har du fått offert får den inte gå över mer än 15% om du köpt tjänsten som privatperson.

5. B
    Husägare · Nivå 7
    Det kan vara så att det som offerten gällde skiljer sig från vad föreningen vill ha, isf kan ju de extra timmarna ses som ett tilläggsuppdrag, dock måste ju detta kommuniceras till kund. Begär dagbok som tidigare nämnts.