Byggahus.se

Konstruktionshjälp lösvirkeshus

1. W
    Medlem Nivå 1
    Jo, korrekt täthet mot inträngande fukt är A och O, annars får jag kalla huset Villa Fungus;)

2. M
    Medlem · Nivå 10

Jag förutsätter det.

Men SP hade tidigare ett antal utredningar kring kallvind (går ej hitta på RiSE.se) vilka var väldigt intressanta utredningar.

De konstaterade bland annat att lite luftcirkulation gav bättre mögelskydd än mycket, återigen detta berodde på konstruktion.

Så om fukten inte tillförs från byggnaden utan endast utifrån är ventilationen till för att cirkulera luft, MEN så fort man får ett hål i tätskiktet ändras ”spelreglerna” direkt.

https://www.lfs-web.se/vind-ventilation.htm

http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf

https://www.isover.se/news/sa-har-undviker-du-fuktproblem Läs sista meningarna som summerar det bra:

”Det går inte att ge några generella regler utan varje byggnad måste bedömas efter sina egna förutsättningar. Men oavsett vilken ventilering man väljer, så bör man under den första säsongen då och då kolla hur vinden fungerar.”

TS måste helt enkelt ta ett beslut eller ta in en expert som kan se över just detta huset.

Därför är mitt svar att för att vara på säkra sidan är avfuktare och tät vind säkrast.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Där har du faktiskt fel. Det finns en del studier som visar på torrare klimat i oventilerade vindar. Med undantag för första vintern när byggfukten finns kvar. Så en avfuktare första året kan vara en bra ide.

Det förutsätter en bra fuktspärr för att fungera. Äldre hus utan tät fuktspärr behöver vindsventilation för att bli av med fukt som diffunderar upp genom bjälklaget.

• Laddar…
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Bygger man ett hus som från dag ett kräver aktiv avfuktning för för att inte börja brytas ner så har man definitivt byggt fel.

Redigerat 4 dec 2019 08:27
  5. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Du behöver minst värme och ventilation om du ska kunna vistas i ett hus utan att det bryts ner.

6. R
    Medlem · Nivå 17
    Och med värme brukar fukt komma som en kul kompis i släptåg, eller?

7. W
    Medlem Nivå 1
    Verkar rimligt, min tanke med luftavfuktare är att dra ut byggfukt som byggs in, därefter tänkte jag bara övervaka fukthalten. Men har man redan införskaffat avfuktaren kan man väl lika gärna ansluta den för permanent funktion även om den sen bara står...

8. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag var lite raljerande kanske. Självklart behöver man system för att hålla ett korrekt inomhusklimat och alla hus bryts ner och försvinner så småning om... Men att bygga nytt på ett sånt sätt att man behöver aktiv avfuktning av t ex vind och grund för att inte korta ner husets tekniska livslängd är ett stort feltänk.

9. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nej, värmen behövs för att driva ut fukten. Fukten kommer ifrån att du är i huset.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Om man funderar på att ha/använda en luftavfuktare på vinden bör man ha i åtanke att många avfuktare behöver plusgrader för att fungera, en del tappar funktionen när temperaturen sjunker under +10°C. Det finns utrustning som fungerar vid minusgrader men det är inte de "enklare" modellerna som säljs lite här och där.

11. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nej, men även en kondensavfuktare kan torka ut virket inför vintern. Men visst behövs det annan teknik om man ska avfukta under vintern. Å andra sidan växer inte mögel när det är kallt heller.

12. E
    Medlem Nivå 4
    Isolering och diffspärr i vindsbjälklaget, ska tydligen vara som "ett badkar". Samtidigt har jag också fått rådet att alla lager från väggar till tak och golv osv. Bör helst ansluta till varandra så gott det går, detta ger att noga tejpa samman diffspärr med diffspärr från väggen. Sedan har jag fått intrycket att hur man bygger hus varierar kraftig från land till land.

13. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Badkar? Vad menar du med det?

Visst skiljer byggtekniken, det har både med tradition och klimat att göra. I varmt fuktigt klimat skulle inte svenska hus funka alls.

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Njae. Enl Fukthandboken så finns det för närvarande inget sätt att bygga en vind som garanterat kommer att klara sig från fuktskador. Så det enda säkra sättet är, som redan nämnts, att stoppa in en avfuktare, eller elda för kråkorna.

Att vara extremt omsorgsfull och noggrann i tätningen från bostadsutrymmet under är a och o. Det kan inte eliminera risken för fuktskador, men det minskar risken.
    Jag tänker vidare att i samma anda bör det vara att säkerställa att fasadens ventilation (av fuktig luft) inte leds upp på vinden via ev takfotsventilation.

15. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Det finns ju seriösa studier som visar att det funkar bra utan luftspalter. Det finns andra metoder som funkar också.