Konstruktionsberäkning

221 läst  1 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Professionell firma ska ta bort eternitplattor (asbest) i källaren. Dessa plattor har satts dit innan innerväggar restes, m.a.o. löper de över innerväggar. Jag har nu att besluta om dessa innerväggar tillfälligt skall rivas upptill för att helt kunna ta bort eternitplattorna, eller om jag ska nöja mig med att låta sista biten målas med dammbindande färg.

1. För det förstnämnda alternativet, är det så enkelt att de innerväggar som på konstruktionsritningen är plattväggar (antar att det innebär icke-bärande) kan rivas medan tegelväggarna inte kan rivas? Eller krävs en beräkning av bärighet av en byggnadsingenjör?
    2. Någon input på valet ta bort hela eternitplattan eller använda bindande färg på restbitarna?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-6-10_22-41-49.png

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Plattvägg brukar betyda att väggarna är gjorda av plattor i lättbetong. Av ritningen framgår dimensionerna och riktningen på bjälkarna i bjälklaget som finns ovanför. De är med säkerhet inte bärande.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: