Byggahus.se

Konstruktion i möte mellan yttervägg-yttervägg?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

det är fortfarande mycket tidigt men jag har börjat fundera lite hur man bygger.

Frågan är hur man konstruerar mötet mellan en yttervägg i trä och en bef yttervägg i lättbetong+puts.

Jag har bifogad två skisser som jag slängde ihop som visar på grundkonstruktionen. Eller nåt. Det är bara en principskiss. Early days.

Första bilden är lite översikt med förklaringar. Men man ser regelväggen och den befintliga väggen.

Nästa bild är en lite inzoomning av samma väg. Följande är frågorna

1) I punkt 9 ser man att det uppstår ett "hål". Vad skall man göra med detta? Eller skall vi helt enkelt göra ett snitt i befintliga väggen så att det uppstår en "slits" i befintlig vägg? Då försvinner ju hålet och man kan i stort sett sätta en regel inuti befintlig vägg. Men, det verkar ju lite krångligt. Hur gör man för att det skall bli tätt och bra?
    2) En del av utbyggnaden kommer att vara en träregel-vägg på klassiskt manér. När man lägger syllen, skall den vara indragen från plattans ytterkant. Eller skall det vara dikt an?
    3) 200 mm vägg är inte så mycket vägg. Är det bättre att bara sätta skjutdörrspartiet typ "dikt an" mot befintlig vägg. Men, det kanske ser lite muppigt ut? Känns som jag måste komma bort en bit från befintlig yttervägg för att det skall kännas bra. Eller?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skiss möte vägg vägg 1.png

Bild 1

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skiss möte vägg vägg 2.png

Bild 2