Byggahus.se

Konstigt problem avloppsrör under diskhon

2k läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAG1218.jpg

Hej alla! Hoppas ni kan hjälpa till med detta konstiga problem. Om ni tittar på bilden går den tjocka slangen till ett rör i golvet. Om jag drar ner slangen helt i röret så blir det liksom stopp och när man använder vattnet i båda diskhoarna( det är dubbel) så rinner vattnet liksom inte ner. Det stannar i diskhoarna. Om jag sedan drar upp slangen bara lite grann där nere vid röret så hör man hur det pyser och allt vatten i diskhoarna bara forsar ner. Det blir som ett slutet system på något sätt. VI har haft problem att när vi inte "pyser" så har det ibland blivit fullt med vatten i diskhon och när vi då använder diskmaskin samtidigt har det runnit tillbaks i diskmaskinen och sedan forsat ur botten på diskmaskin.

Har inte en aning om vad man ska göra i en sådan här situation. Brukar luften behöva komma ut någonstans? Någon tänkte att det fanns en liten liten skorsten på taket som kanske har med luft att göra och att den kanske är täppt.

Bor i bostadsrätt

Tacksam för tips

2. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror att du är inne på rätt spår. Någonstans är avloppets luftning tilltäppt. Försök att hitta stoppet och rensa det.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Håller med om avluftning, men:

Som jag ser det så skulle det kanske kunna vara så att när du skjuter ner slangen hela vägen så kanske du kör ner den i en krök, så att slangen täpper till i sidled, och stoppar.

Annars tror jag också på luftningeproblem.

När du tömmer vasken så forsar en "propp" av vatten ner i röret. Framför proppen skjuts luft. I normala fall så är röret öppet ända ut till det kommunala avloppet, dvs din tryckökning fördelas i hela ledningsnätet. Du får inget tryck framför vattnet som kan strömma fram obehindrat.

Har du något fel, bakfall eller halvt stopp i röret så kan det stå vatten längre fram i röret. Då kommer inte luften lägre än så, du får ett ökat tryck framför din vattenpropp, som kan bromsa in vattnet så att det tom. står stilla.

En annan variant på luftningsproblem är att när allt vatten runnit ut, kanske framförallt vid spolning på toan. Då blir det istället undertryck bakom vattenproppen mellan vattenlåset i toan och bakkanten av sköljvattnet i röret. Normalt så passerar proppen ut i en avluftad ledning inom ett par meter, det betyder att det släpps in luft i ledningen bakom sköljvattnet. Annars kan undertrycket bromsa sköljvattnet så att det rinner dåligt och fasta delar kan fastna på rörväggarna. och undertrycket drar ut vatten ur vattenlåset så att dålig lukt från avloppet kommer in i huset.

4. P
    Medlem Nivå 3
    Ber om ursäkt att jag inte tackat eller svarat men tack alla för svaren. Vi kallade in en VVS som körde ner en maskin. Det var helt enkelt OTROLIGT mycket skit i röret så tog ett tag att få bort stoppet. Allt bra igen nu :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka