Hallå på er!
Jag har ett, enligt mig, ovanligt element i garaget. Det fungerar inget vidare och vad jag kan se, går det inte att lufta.
Får fram varmvatten från bergvärmen, men elementet blir aldrig varmt. Det blir på sin höjd lite ljummet precis i början där vattnet kommer in.
Någon som vet något om det? Kanske vad det kallas eller om man kan göra något åt det?
Tack på förhand!
Jag har ett, enligt mig, ovanligt element i garaget. Det fungerar inget vidare och vad jag kan se, går det inte att lufta.
Får fram varmvatten från bergvärmen, men elementet blir aldrig varmt. Det blir på sin höjd lite ljummet precis i början där vattnet kommer in.
Någon som vet något om det? Kanske vad det kallas eller om man kan göra något åt det?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för svar dof!dof skrev:
Jepp, det har alltid varit öppet, provade precis att dra in den istället, ingen skillnad på några minuter iaf.
Den går bara att skruva in och ut, så antar att det bara stänger eller öppnar flödet ur elementet. Det går alltså inte att skruva loss innanmätet där.
Troligen luft i det
Stäng allt vad du äger och har på alla element ,Golvvärme e.t.c ställ upp cirkpumpen på max så kanske det går ut , öppna vredet på max på denna
Sista utväg , stäng cirkpumpen fyll på lite mer vatten , lätta lite på översta kopplingen mot väggen , ser ut att vara klämringstyp
Stäng allt vad du äger och har på alla element ,Golvvärme e.t.c ställ upp cirkpumpen på max så kanske det går ut , öppna vredet på max på denna
Sista utväg , stäng cirkpumpen fyll på lite mer vatten , lätta lite på översta kopplingen mot väggen , ser ut att vara klämringstyp
Tack Liteavvarje!L Liteavvarje skrev:
Bra tips, ska prova det. Såg inte direkt fram emot att tömma hela systemet den här tiden på året...
Du menar att lufta via övre kopplingen? (i värsta fall)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
I mitt föräldrahem hade vi ett sådant i garaget. Det var kopplat direkt till hetvattnet från oljepannan (85C eller nåt). Fick berättat att just den elementtypen är särskilt avsett för extremt varmt vatten, kanske det som bidrar till att det inte fungerar optimalt med värmepump?
Ok, jo jag förstår det.L Liteavvarje skrev:
Behöver inte ha tropisk värme i garaget, men typ 15 grader skulle inte skada.
Det får du nogF Freethefire skrev:
Det som är då med att du har VP och kanske GV och element , VP styr på utegivare GV ska ha lite mindre och element lite mer , då bör denna vara kopplad till elementstammen för att få så hög temp som möjligt
Klicka här för att svara