Hallå på er!

Jag har ett, enligt mig, ovanligt element i garaget. Det fungerar inget vidare och vad jag kan se, går det inte att lufta.
Får fram varmvatten från bergvärmen, men elementet blir aldrig varmt. Det blir på sin höjd lite ljummet precis i början där vattnet kommer in.

Någon som vet något om det? Kanske vad det kallas eller om man kan göra något åt det?

Tack på förhand!

Element i garage med synlig termostat och anslutningsrör som inte blir varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanligt spiralformat element i ett garage täckt av damm som ej blir varmt trots anslutning till bergvärme.
Skapa konto
Ovanligt värmeelement med spiralmönstrade rör i ett stökigt garage, omgivet av verktyg och hinkar.
Skapa konto

Ser ut som ett kamflänselement. Har du öppet där insexnyckeln sitter?

dof dof skrev:
Ser ut som ett kamflänselement. Har du öppet där insexnyckeln sitter?
Tack för svar dof!

Jepp, det har alltid varit öppet, provade precis att dra in den istället, ingen skillnad på några minuter iaf.
Den går bara att skruva in och ut, så antar att det bara stänger eller öppnar flödet ur elementet. Det går alltså inte att skruva loss innanmätet där.

L
Troligen luft i det
Stäng allt vad du äger och har på alla element ,Golvvärme e.t.c ställ upp cirkpumpen på max så kanske det går ut , öppna vredet på max på denna
Sista utväg , stäng cirkpumpen fyll på lite mer vatten , lätta lite på översta kopplingen mot väggen , ser ut att vara klämringstyp

L Liteavvarje skrev:
Troligen luft i det
Stäng allt vad du äger och har på alla element ,Golvvärme e.t.c ställ upp cirkpumpen på max så kanske det går ut , öppna vredet på max på denna
Sista utväg , stäng cirkpumpen fyll på lite mer vatten , lätta lite på översta kopplingen mot väggen , ser ut att vara klämringstyp
Tack Liteavvarje!
Bra tips, ska prova det. Såg inte direkt fram emot att tömma hela systemet den här tiden på året...
Du menar att lufta via övre kopplingen? (i värsta fall)

MultiMan
I mitt föräldrahem hade vi ett sådant i garaget. Det var kopplat direkt till hetvattnet från oljepannan (85C eller nåt). Fick berättat att just den elementtypen är särskilt avsett för extremt varmt vatten, kanske det som bidrar till att det inte fungerar optimalt med värmepump?

• Gilla
Freethefire
  • Laddar…
L
F Freethefire skrev:
Tack Liteavvarje!
Bra tips, ska prova det. Såg inte direkt fram emot att tömma hela systemet den här tiden på året...
Du menar att lufta via övre kopplingen? (i värsta fall)
JA

L
En sak till , dom kaminerna är för det mesta högtempare och är bra törstiga , och avger mycket värme , samt behöver mycket vatten , ser ut att vara lite klena rör till den , men fungerar nog

L Liteavvarje skrev:
En sak till , dom kaminerna är för det mesta högtempare och är bra törstiga , och avger mycket värme , samt behöver mycket vatten , ser ut att vara lite klena rör till den , men fungerar nog
Ok, jo jag förstår det.
Behöver inte ha tropisk värme i garaget, men typ 15 grader skulle inte skada.

L
F Freethefire skrev:
Ok, jo jag förstår det.
Behöver inte ha tropisk värme i garaget, men typ 15 grader skulle inte skada.
Det får du nog
Det som är då med att du har VP och kanske GV och element , VP styr på utegivare GV ska ha lite mindre och element lite mer , då bör denna vara kopplad till elementstammen för att få så hög temp som möjligt

• Gilla
Freethefire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.