Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Konstiga mått på ytterdörrar

1. M
    Medlem · 10 inlägg

M3rLiN_74

Medlem
    Håller på att titta på att byta ytterdörrar på vårt hus som är byggt 1982. Än så länge har vi tittat på vad vi vill ha för stil, färg, funktion och så vidare och tittat på vad som finns tillgängligt på marknaden. Idag tog jag mått på de aktuella dörrarna och blev lite konfunderad. Dörrbladen är av standardbredd (925 respektive 825 mm) men höjderna är bra mer konfunderande. Ytterdörrens dörrblad är 1990 mm högt och förrådsdörrens dörrblad är 1950 mm högt.

Vet någon (jag har försökt att Googla fram svaret) om det var vanligt att man byggde med lite ovanliga mått i början av åttiotalet? Eller om det var vanligt att man körde specialbeställda dörrar när man byggde ett gäng lika dana hus? (14 st i vårt fall) Sen har förvisso de vi köpte huset av för snart 15 år sedan gjort en del hårresande saker när de renoverat själva och de har kapat botten på en av badrumsdörrarna (mätte inte INNAN jag köpte ny dörr, stod bara som ett fån och kunde inte fatta varför dörren inte passade) men jag kan inte se att de gjort något sådant med ytterdörrarna.

Jag vill helst inte behöva köpa dörrar med modulhöjd 20 men höjd 21 kan bli svår att få in eftersom värmepumpens innerdel sitter ovanför dörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.