Byggahus.se

konstiga målarråd till limfärgtak?

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Håller på att fixa till putsade tak. Det är limfärg eller någon kalkfärg under ett lager vanligt vattenbaserat färg, vilket jag först fattade när jag bredspacklat taket och det yttersta färglagret började släppa på vissa ställen.
    Har nu bestämt att överlåta arbetet till proffs och vill även sätta upp microlitväv för att underlätta framtida underhållning. Från vad jag förstått från tidigare trådar osv ska man ju alltid skrapa bort limfärgen, men nu fick jag höra av en målare som var å kollade på det, att detta inte var nödvändigt. Det ska tydligen räcka med att spackla hålen som uppstått nu när färgen släppt på sina ställen och sen sätta upp väven, som blir en tillräckligt stabil grund att stå på. Rådet kom från vad jag fått för mig är en renommerad målarfirma.
    Jag tycker detta låter lite skumt- om jag nu ska betala en proffs så vill jag ju inte bara få lite kosmetik på ytan utan att taket ska hålla längre än garantitiden ut . Vad säger ni som kan mer om färger och målning? Ibland känns det att man som lekman är lite för ivrig med att riva bort allt gammalt.

2. T
    Medlem Nivå 6

Re: konstiga målarråd till limfärgtak?

Microliten sitter nog. Det är det där är till för.

3. Z
    Medlem Nivå 1

Ok tack! Konstigt bara att en annan nisse som var och kollade idag tyckte att allt ska bort... men han kanske vill tjäna på lite extrajobb... ;D

4. G
    Medlem · Nivå 14

Närmast putsen sitter ju lim/kalkfärg som lössnar från putsen när den utsätts för vatten/fukt. Behandlar man taket med vattenfärg/vattenlöst lim så finns det ju chans att det lössnar innan allt torkat och då släpper det närmast putsen.... oavsett mikroväv eller ej... gissar jag. Har aldrig provat måla över men har skrapat många färglager från putsen och var överlycklig att limfärgen släppte så lätt från fuktig underlag och alla lager med annat färg som fanns övanpå följde med ;D.
    Det är bara mina gissningar grundade på hur lätt limfärgen släpper när den blir blött.... . Att rensa bort allt som kan lössna är inte fel ;)
    gaia

5. S
    Medlem Nivå 1

Jag har renoverat gamla tak av den typenen- arbetsgången är så här

1) Skrapa bort lösa flagor. Försegla taket med alkydfärg "oljefärg" förtunnad med ca 5% nafta.
    2) Låt torka.
    3) Fäst mikrolit med vävlim (5-10 mm överlapp för att undvika "generaskarvar" som spricker) låt torka och spackala fogar/skarvar/ojämneheter vid behov
    4) Måla taket med med vattenbaserad färg

Och voila, du har ett starkt tak som inte srpicker i första taget.

Om du använder någon form av vattenbaserat lim/spackel/färg direkt på ditt gamla tak eller på sprucken plastfärg på gammalt tak, får du sprickor over hela taket och måste skrapa ned allt. Jag gjorde det misstaget på ett av mina tak i lgh- på målarfirmas inrådan- brrrrr- fick ta bort hela ytskiktet i taket- 30 kvm på 3,20 höjd.