Konstiga fläckar kattvind samt takisolering saknas

1k läst  0 svar

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Jag rev upp en vägg till en kattvind och har några frågor om vad som dolde sig innanför.

1. På en del av brädorna finns en mängd svarta fläckar. Första tanken var att man köpt ett hus fullt med mögel, men när man skrapar på fläckarna är det segt under ytan. Tjära månne? Någon som har en aning om vad det är?

2. Det saknas isolering på en yta av ca 40X40 cm mot snedtaket. Ska det vara så? Min första tanke var att jag skulle slänga dit isolering bums. Men iom att innerväggarna också är isolerade får man ju då ett helt isolerat slutet utrymme. Kan det vålla problem? Är hålet en fix för att säkra ventilationen på kattvinden? Huset är byggt 1960 och vad jag kan se ser det fräscht ut i virket.

Varför det ligger en stor hög med isolering förstår jag inte heller. I "korridoren" till höger om högen ligger ingen isolering på golvet. Högen är nu bortskyfflad. Bör jag rulla ut ny isolering över hela kattvindsgolvet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: