Byggahus.se

Konstig stämning i forumet

2k läst  28 svar

1. LarsSvensson80
    Medlem Nivå 4
    Jag tror sammanfattningsgenerering kommer vara del av lösningen. Artificiellt Intelligens med rätt parametersättning tex höga poäng generar större sannolikhet för AI att ta med infon i summeringen. Körde en AI robbot på tråden fram till mitt inlägg och fick obegriplig summering men snart klarar den nog SE.

2. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Gör ett test för nytillkomna medlemmar?

1) När du råkar på en tråd om ett ämne du är intresserad av, vilket sätt är det korrekta?
    A: läs hela tråden och se om dina tankar redan behandlats.
    B: skriv vad du vill. De andra på forumet har väntat på just din input i ämnet.
    C: som B men börja med att skriva "nu har jag inte läst tråden, men"

Har det med fejsbok att göra? Jag har förstått att det inte går att söka i trådar så bra på många fb-baserade forum, och då kanske det lättare blir så att en inte orkar kolla det gamla?

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Det var inte TS exempel utan mitt, och jag skrev därtill att det var ett närmast slumpmässigt exempel från en aktuell tråd just för att inte hänga ut någon för mycket.

Det vill jag mest säga för att jag tycker att TS tog upp en bra principdiskussion utan att alls peka ut vare sig en specifik tråd eller person, det kom in senare och ska nog inte få ta för mycket fokus från principen.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 8
    Principfrågan är intressant, men kräver också att man ser på hela situationen. Belyses på ett bra sätt i inlägg #8 i denna tråd.

Ja, det är möjligt att det är fler inlägg i stil med att ”läs hela tråden”. Men det kan också bero på att folk i större utströckning inte läser utan bara hoppar in. Varför är oklart; Kanske orkar man inte läsa 180 inlägg först, kanske är man övertygad om att ens egen idé är unik, kanske bryr man sig inte om vad andra skrivit, jag vet inte.

Jag tillhör kanske den gamla (hu!) generationen, och det är kanske konstigt eller oviktigt för vissa, men om man ska ge sig in i en diskussion som har över 100 inlägg tycker jag att man bör förstå att det är en god idé att läsa dessa inlägg först. Det är god forum-etikett, och visar att man respekterar andra och värdesätter deras åsikter tillräckligt mycket för att läsa dem.

Sedan kan man ju också börja fundera en smula när en helt ny eller nästan ny medlem kommer in och intar en provokativ hållning gentemot TS och TS:s situation ;)

Redigerat 21 maj 20:58
    • Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 15
    Ja, faktum är att det blivit rätt vanligt att dessa. till 90% redundanta, inlägg till och med inleds med "nu har jag inte läst tråden, men...". Det visar ju med all önskvärd tydlighet att skribenten inte förstått konceptet.
    När en tråd nått en viss kritisk längd börjar ofta dessa redundanta inlägg droppa in och leder till en omstart av något som redan avhandlats och så kan det hålla på, ibland två-tre varv. Allt vettigt har sagts på de första sidorna och sen kommer hundratals inlägg där diskussionen bara går runt i cirklar, med ett och annat guldkorn gömt i massorna. Personligen slutar jag ofta läsa trådar när jag märker att detta fenomen inträffat.

Kan man inte lägga in en liten varningstext som kommer upp när man klickar i svarsrutan och som påminner om utvalda forumregler? Texten kan ju vara dynamisk och triggas av olika omständigheter. T.ex. "Notera att du svarar i en 5 år gammal tråd", "Tänk på detta när du svarar i en lång tråd", osv.

• Laddar…
  6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag tycker ändå att det ligger mycket i TS observation. Att enstaka nya användare har svårt att känna av stämningen är en sak, att flera av oss (jag är själv en) fastnar i att försöka vinna diskussioner med dessa personer är något annat.

Men det är inte så lätt som att bara låta bli att svara heller. Har det lagts ner försvarlig tid till att lirka fram omständigheter och få fram några bra lösningar känns det lätt surt att lämna dåliga, oinformerade råd obesvarade. Så är det uppenbarligen för flera av oss. Det är nog ingen lättlöst fråga, för självfallet tillför ju nya skribenter ofta något också, men en väg är nog att sluta svara på tveksamma inlägg lite tidigare.

7. C
    Medlem · Nivå 15
    Kanske en möjlighet att betygs-/poängsätta inlägg är en bra lösning? Eftersom BH verkar vilja vara en fråga-svar-sajt tycker jag egentligen att det traditionella diskussionsforum-formatet passar rätt dåligt. Det är inte bra att rena faktafel får lika mycket plats som korrekta fakta. Stackoverflow och dess systersajter tycker jag har ett grymt fråga-svar-koncept med (rätt hård) användarmoderering och trädstruktur.

• Laddar…
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ja, StackOverflow med flera har ju möjligheten att rösta ner förslag också. Det är bra men även det riskerar att skapa sk. "dålig stämning". Svensk kultur är överlag väldigt full av ömma tår. Ett intressant modereringssystem finns på t.ex. Slashdot som var min förra internetlast innan jag började med BH. Där får man bara moderera om man inte deltar i diskussionen. Värdet av ens modereringspoäng bestäms av hur aktiv man är på siten (tror jag). Som läsare kan man välja vilken "nivå" man vill läsa på, så de som bara vill se postar som röstats upp flera gånger kan välja att läsa på nivå +5. Allt annat döljs men kan klickas fram. Jag tror inte att det skulle passa särskilt bra på BH men det är som sagt en variant.

Det trista är att det inte alls behöver vara dåligt att titta på något som redan avhandlats med nya ögon, bara det tillförs något genuint nytt. Tyvärr förutsätter det just att postaren har läst tråden.

9. C
    Medlem · Nivå 15
    Ja, tyvärr är väl själva grejen med att ha möjligheten att "rösta ner" något i sig inte acceptabelt i rådande svensk kultur. ;)
    Men det är nog tyvärr vad som krävs för att vaska fram guldkornen från bruset på ett "stort" forum.

10. j.erkers
    Husägare Nivå 2
    Är själv rätt ny på BH och läser mycket, både sådant som intresserar mig och annat. Har läst hela "Handräckningstråden" med både nöje och för att den utökat min kunskap.

Ett sätt att låta bli att svara är ju att trycka på rapporteringsknappen. Jag tror att om de som skriver "unika sanningar" som redan avhandlats och förkastats får ett pm från moderator i stälket för (positiv eller negativ) respons från en mängd andra medlemmar kommer att sansa sig och sänka sin svansföring rejält. Dessutom kommer trådarna att mer handla om ursprungsfrågan och mindre om "tjafs" och annat redan avhandlat eller helt irrelevant.

@Nötegårdsgubben, enda anledningen till att jag citerade dig var att det både var bra skrivet och att inlägget låg nära till (oj, det blev två anledningar ;)) .

// Jens

11. S
    Medlem Nivå 8
    Det känns som att vi som har varit med ett tag faktiskt är lika snarstuckna som nykomlingarna :) de gillar inte att bli tillrättavisade och vi gillar inte att de ifrågasätter oss. Intressant :)

Vad gäller fb så hatar jag kommentarstrådar där jag kan välja "mest relevanta" "nyaste först" samt "allt, men de mest relevanta först" (osäker på exakta ordalydelsen). Jag vill se alla kommentarwe, i tidsordnimg, med de äldsta först. Den typen av trådning som fb gör, tar effektivt död på alla konstruktiva diskussioner.

12. A
    Medlem · Nivå 18
    Det är inte så konstigt att det här inträffar. Utifrån beteendevetenskap så är det mera hur vi normalt är, reagerar och agerar.
    Finns inga regelverk, guider, manualer, etc, som kan styra upp det.
    Vissa läser allt och noga samt analyserar.
    Andra har ett mera snabbt sätt, kastar sig in i diskussionen utan så mycket analys.
    Har man den senare "läggningen" blir det lätt små snedsteg och blir man sedan "tillrättavisad" på ett lite burdust sätt kan det bli prestige att bevisa att man har rätt.
    Och man gör det även om man vet att man har fel, det är inte längre en sakfråga utan har nu blivit något personligt.
    Så att förändra den delen tror jag inte går.
    Att ändra ett beteende är inget man gör i ett forum

13. S
    Medlem · Nivå 12
    Det finns inga perfekta forum.........detta är ändå ett av de bättre så vi ska nog inte oroa oss för mycket. Nåt alla bör tänka på är ju som vanligt att "mata inte trollen"......scrolla vidare bara om nån skriver nåt du reagerar personligen över. Tillför inte ditt svar nåt för oss alla andra så scrolla hellre vidare än kommentera precis minsta lilla humörsvängning och tolkning.

14. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Eller så tar man det med skribenten i ett pm