Konstig mäklare..

39k läst  98 svar

1. T
    Husägare · Nivå 9
    Spela bara lugnt!

Marknaden är på väg nedåt och det är köparens marknad och kommer vara länge framöver nu. Om du inte vet om det så har "ALLT" på börsen rasat sen toppen ca 1 aug. Det är svårt att hitta en enda aktie som gått upp sen dess (du kan hitta några bioteknikbolag och några andra bolag som fåtbud på sig).
    Och nu höjde just Ingves räntan med 25-punkter och det ser lite allmänt deppigt ut. Så spela bara lugnt. Höj inte dig själv om du inte är helt desperat. Tänk på att 100 000 kr är hundratusen kronor och dessa pengar ska du någon gång betala igen. Med skattade pengar. Så försök att inte i onödan slänga in fler 100 000-kronorslappar.

Bra gjort av dig att villkora budet. Du märker ju nu direkt att det blev lite mer fart på mäklaren då. Säljaren börjar ju såklart också vara lika desperat om att sälja som att du är av att köpa. Det är mycket ett psykologisk spärr hos säljaren att kanske få mindre pengar än denna hade räknat med. Men det är marknaden som sätter priset, inte mäklaren! Det är inte mäklaren som betalar huset. Det är du. Ta det bara chill så fixar ni detta galant.

2. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Vad glad jag blev av dina ord!
    Ja vi tar det med is i magen. Eller alltså, utåt gör vi det, men här hemma så hoppar jag runt haha..

Dessa 100.000 som vi höjde, höjde vi till utgångspriset. Så det har varit en budgivning på under utropspris, och vi sa att vi ger utropspriset, men ni får till imån (idag) annars måste vi börja se oss omkring.
    Och idag svarade mäklaren att säljarna vill diskutera detta vidare med oss, samt tog bort annonsen från hemnet. Där står det att huset troligtvis är sålt. Så allt pekar ju på rätt väg, men jag vågar inte jubla för högt tills mäklaren faktiskt bekräftar detta.

Sedan är området i samma prisklass som det vi erbjöd. Skillnaden är att "vår" tomt är större an alla andras, med nästan en halv hektar. "vårt" hur kostade 95.000 mer än det de andra husen kretsar kring, så jag vill hoppas på att vi gör en bra affär!

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 7
    Kan vara villkor för inflytt alternativt att säljaren har ett motbud som denne som lägst accepterar. Tackar ni nej så pausar dom försäljning tills våren.

Säljaren kanske tänker att det sätter mer press på er också om annonsen kommer ut igen med nytt material och eventuellt når ut till nya spekulanter.

Bara att vänta och se men den här dagen är ju snart slut så besked kanske redan kommit ;)

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Beror ju lite på hur gamla de affärer du jämför med är.

Det jag tycker mig se, är att objekt som är lite svårsålda har gått ner en hel del, medan attraktiva objekt med många spekulanter ligger still i pris.

De generella statistiksidor man ibland ser tycker jag är missvisande åt båda håll. De tittar bara på saker som medelpris per objekt, medelpris per kvm osv, och hävdar prisuppgång eller nedgång.

Den statistiken tar ingen hänsyn till förändrat mönster på objekten. Vid en darrig marknad får man anta att många som inte absolut måste sälja just nu, avvaktar. Framförallt försvinner alla spekulationsförsäljningar, alltså folk som säljer just nu, för de tror att priset är max just nu. Men som kanske egentligen inte behöver sälja. Att de affärerna försvinner tror jag sänker statistiken.

Å andra sidan, så är det tvärtom när marknaden går upp. Fler väljer att sälja, för det går att få ett bra pris. Det ger en något självuppfyllande prisstatistik. De objekten tror jag är något dyrare än snittet. Visserligen ger det ett ökat utbud som borde dämpa prisuppgången.

• Laddar…
  5. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    En vännina skrev till honom och frågade om fastigheten. Mäklaren svarade henne och sa att den är redan såld så bud och visning är inte aktuellt.

Jätteskumt att han inte meddelar oss om att vi fått det då. Jag avvaktar hans mejl helt enkelt.

6. K
    Husägare Nivå 11
    Jag hade nog kontaktat mäklaren och frågat eftersom det är bortplockat.
    Tänk om någon annan har lagt sig i o du får inget veta förrän allt är klart.

7. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Vi fick det!!! Vi fick huset!!! :D

8. Dheri
    Husägare · Nivå 8
    Grattis

9. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    lol mäklare är skumma. Läst på dina inlägg som att mäklaren sålt till "annan".

Men grattis :) uppfyll nu er part, besiktiga huset fort och gör klart köpet.

Om något skulle visa sig på besiktningen som är "småsaker", pruta inte. Ha en god relation istället med de ni köper ifrån. Det är ibland värt det i slutändan.

10. K
    Husägare Nivå 11
    Vad kul för er.
    Grattis!(y)

11. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Ja det har du rätt i! Vi ska absolut besikta snarast möjligast!

• Laddar…
  12. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Har läst dina trådar. STORT grattis

Jag har gjort samma resa och sålde lägenheten i Enskede men flyttade ut på landet i Vallentuna (ändå bara 35 minuterfrån Sthlm med bil).
    Jag var och tittade på hus som var så lockande men egentligen var skit.
    Hittade drömhuset. Inga andra spekulanter med klara lån eller dyligt. så mäklaren sa "vi kommer inte släppa under utgångspris men accepterar du det så skriver vi kontrakt nu. naturligtvis med besiktningsklausul".

Jag hade tittat på hus i tre år innan det äntligen klaffade. Som sagt här inne. marknaden är väldigt skakig och man kan göra riktiga fynd. Som tur är fick jag väldigt bra betalt för min lägenhet (förvånande nog) så nu är det här ett hus i ok skick aom ska moderniseras :)

Lycka till med er resa! Och du får lägga ut lite bilder nu med :)

13. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Åh tack för dina ord! :D GUUUD så glada vi är nu haha XD Är fnittrig som en skolflicka XD

Men vad skönt att det löste sig för dig med! Hur kändes det när du äntligen fick nycklarna och öppnade dörrarna till DITT hus? :D

14. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Så roligt hörrni! Nästa inlägg som jag publicerar kommer säkert ha att göra med renoveringsfrågor! (söker såklart först innan jag frågar) :D
    Äntligen!

15. Mats Grönvik
    Medlem · Nivå 3
    Grattis till er och vilken bra Julklapp. Lycka till nu, det är då kul me hus

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: