Konstig mäklare..

36k läst  90 svar

1. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa!

Jag skrev tidigare ett inlägg där jag berättade att jag och maken letar hus. Det hus som mitt förra inlägg gäller, det släppte vi, då det finns så ofantligt mycket jobb vi inte är beredda på.

Nu däremot, nu har vi stött på drömhuset. Den har allt vi önskar, priset är rätt, och vi känner att vi vill köra.

Vi är igång med en budgivning, och mäklaren skriver inte ut budet på hemnet.. Står ingen "budgivning pågår" knapp trots att vi erbjudit utropspriset. Huset har legat ute i 3 månader snart och vi har berättat att vi har alla våra finanser där de ska vara, vi har lånelöfte samt nära kontakt med bankman. Vi är alltså angelägna att skriva på.
    Här kommer det konstiga;
    Mäklaren menar på att det finns en annan budgivare, en budgivare som budar som jag inte vet något om. Varje mejl mäklaren skriver höjer han budet som "den andra budgivaren" har höjt. Efter varje höjning lägger han en parantes; "Med förhållning om att de behöver sälja först innan den köper". Men varför budar man då ens?
    Min misstanke är att "den andra budgivaren" inte finns egentligen och att dom kommer behöva hoppa av precis innan då de inte fått sålt. Vad tror ni?
    För två dagar sedan ville jag att han skulle publicera buden, vilket han sa att han ska göra, men har inte gjort..

Vad bör jag göra? Vi leder budgivningen, och gav utropspris (som för närvarande är det högsta budet).

• Laddar…
  2. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Knepigt läge, men det kan ju vara säljaren som inte vill visa buden. Eftersom det är osäkerhetsfaktor i det andra budet skulle ni kunna villkora ert, att det gäller till ett visst datum exempelvis.

3. P
    Medlem · Nivå 9
    Begär ut vem som är den andra budgivaren.
    Kan också vara säljarens vänner som lägger bud och när ni säger att ni inte är beredda att höja mer så ångrar de sig och ni får köpa huset. Fusk kan tyckas men det händer.
    Ex Bud 1(ni) 1milj
    Bud 2 1,1 milj
    Bud 3 1,2
    Bud 4 1,3
    Efter bud 4 så vill ni inte lägga 1,4.
    "Då ångra de sig" och ni får köpa för 1,2.

Det behöver absolut inte vara så men man vet aldrig. Men begär ut handlingar på vem som är den andra budgivaren

4. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Ja.. Vi känner lite så också. Det är första gången vi köper hus, vi har enbart köpt BR vid två tillfällen tidigare och då är det ju snabba puckar (stockholm).

Tack för svar! <3
    Visst måste mäklaren lämna ut en budlista ifall vi går vidare till kontraktskrivning? Det är inte så att den andra budgivaren "vill vara anonym" eller liknande?

• Laddar…
  5. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Oj, nu fick du svar i två olika trådar, ursäkta för det. Skickade iväg svaret tidigare lite för snabbt. Jo vad jag tänkte skriva var att jag mejlade mäklaren och sa att jag villkorar budet till imorgon kl 18. Annars letar vi vidare då inga andra budgivare finns, huset har legat ute länge, och vi vill komma till ett snabbt avslut.

Jag tycker ändå vi är mer attraktiva köpare än någon som:
    1. Lagt ett lägre bud än oss
    2. Är redo att skriva när som helst (vi måste visserligen bila från Stockholm till Skåne, men du fattar)
    3. Vi har alla finanser där de ska vara.

6. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Jag märker att mina svar är supervirriga, ni får ursäkta mig. Det blir så när man inte sovit på ett par nätter pga detta huset.

• Laddar…
  7. Mats Grönvik
    Medlem · Nivå 3
    Det där är knepigt. Det finns inga knep och regler som är generella när det handlar om budgivning, förutom att bestämma sig för sitt maxbud och ha is i magen. Lätt sagt men svårt när man är där. Det är inte alla som har öppen budgivning. Tror att det i detta fall handlar om att man vill ha in fler spekulanter för att få upp priset och inte vill skrämma bort eventuella intressenter. Då är det bäst för säljaren att dra ut på tiden. Att villkora sitt bud är så klart en möjlighet, men svårt om man ändå vill ha huset. Det är alltid säljaren som avgör vem de vill sälja till. Använd tiden till att kontakta kommunen, sotaren, länsstyrelsen om information om huset och området. Kontakta en bra besiktningsman som kan stå redo när det blir av. Pröva kanske att fråga mäklaren vilket pris säljaren accepterar.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 9
    Otroligt nyfiken på att se detta hus. Vill du PM:a huset?
    Kan säga att jag inte är intresserad av att köpa men alltid roligt att se vad andra ser som drömhus :D

9. A
    Medlem · Nivå 13
    Skulle också gissa att budgivaren inte existerar eller att det är en vän speciellt om dom har ett öppet system förbudgivning och bud inte listas.

Det existerar troligtvis ingen budgivare då hade man listat budet för att visa att bud kommit in inte allt för ovanligt att det då kommer in fler bud.
    Mäklaren försöker nog bara få er att buda mot er själva för att få er att höja ert bud ett antal ggr innan säljaren är nöjd.
    Är detta en av de stora mäklarfirmorna?

10. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Mycket bra tips, tack snälla för svar!
    Jag ska ringa runt och fråga de olika myndigheterna, så håller vi tummarna att dom accepterar vårt bud!

Jag menar, har de inte fått några bud på flera månader trots visningar, så borde de inte välja "den andra budgivaren" då de också måste sälja vilket också tar en massa tid. Vi är ju ändå redo. Shut up and take our money liksom!

• Laddar…
  11. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Mina misstankar också.. :(
    Nej detta är en ganska liten mäklarfirma. De har enbart några få fastigheter ute. Denna mäklaren som vi har att göra med, är även VD för firman.

12. E
    Nybyggare Nivå 2
    Det ni inte tänker på är att en mäklare är skyldig att registrera alla bud som kommer in. Köpare och säljare kommer att få ta del av en anbudsförteckning där alla bud finns registrerade med tidpunkt när de lades samt kompletta uppgifter (namn, adress, telefonnr) till alla budgivare.
    Denna förteckning lämnades tidigare ut vid kontraktsskrivning, men pga GDPR så lämnas den först ut vid tillträdet numera.

Vad gäller att visa buden på Hemnet/hemsida så är det inget måste, utan upp till säljaren hur denne vill göra.
    Jag själv rekommenderar dock alla mina kunder att vi redovisar buden (om det inte är skambud) då jag tycker att det inger ett visst förtroende och tydlighet.

Sedan ett tips till dig - om en budgivare lägger ett villkorat bud (t ex med villkor om försäljning om sitt eget boende) så är det ovanligt att en säljare väljer den budgivaren. Det är alltid en risk att vänta på en annan försäljning och man sitter i en låst sits som säljare. Det budet måste vara bra mycket högre för att det ska vara aktuellt!

Lycka till!

13. Mats Grönvik
    Medlem · Nivå 3
    Räkna alltid med att göra en egen överlåtelsebesiktning av en kunnig besiktningsman som ni anlitar. Se alltid till att skriva in klausul om att kunna häva köpet inom fjorton dagar (ca) om besiktningen visar på fel som gör att ni inte vill köpa. Detta är standardskrivningar och inga konstigheter. Eventuell besiktning och dolda fel försäkring skyddat bara säljaren.

Vill också rekommendera boken ”köpa hus” som är bra att läsa när man är i er situation. Den hjälpte mig att få bättre förståelse och bli lugn med mitt köp.

https://www.adlibris.com/se/bok/kop...du-skriver-under-kopekontraktet-9789197702355

• Laddar…
  14. FanPålsson
    Medlem Nivå 1
    Mycket hjälpsamma tips! Ja, i detta fall är det ju en budare som lagt bud 100.000 under vårat, och förbehåller sig sälja innan de skriver, vilket iofs är ganska dumt att ens fundera på då.

Tack ännu en gång!

15. FanPålsson
    Medlem Nivå 1

Ja, vi bad om en klausul så fort vi började buda. Jag la även villkor till dom att ge mig besked innan dagens slut imorgon, så att jag vet ifall vi har fått det eller ej.

En fråga gällande klausulen. Finns ett besiktningsprotokoll gjort 2013, och inga åtgärder har gjorts sedan dess. Det är inga allvarliga fel (utöver att man behöver dränera runt men jag har ordnat en offert från entreprenör redan). Har vi rätt att avstå köpet när vi besiktar huset, även om han påpekar samma punkter som i protokollet från 2013?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: