Byggahus.se

Konstig lukt i lägenhet

1. A
    Anonym
    Hej Jag har ett problem med en konstig lukt i min lägenhet och det är väldigt svårt att beskriva hur det luktar..
    När jag ligger och ska sova så känns det som att jag absolut inte ska andas in den här lukten.. Jag har ända sen jag flyttade in varit extremt täppt i ena näsborren och min läkare tror att det kan vara mögel i lägenheten. Har även blivit extremt ilsken sen jag flyttade in i lägenheten och den ilskan försvinner när jag sover borta några dagar. Sen när jag kommer tillbaka till lägenheten så blir jag riktigt ilsken efter några timmar.. väldigt märkligt.
    Kan man bli det av mögel?
    Jag har tagit upp problemet med min hyresvärd som blev förbannad och skällde ut mig, sen tog jag kontakt med miljökontoret och hen sa bara att det var en konstig lukt men gjorde inget annat..
    Hur går man vidare?

• Laddar…
  2. A
    Medlem · dalarna · 2 351 inlägg

ArneTW

Medlem
    Det finns nog bara ett kort svar: Flytta.

Nästan alla andra alternativ är dyrare/jobbigare tar längre tid.

Och till slut flyttar man ändå...

/ATW

3. A
    Anonym
    Problemet är att jag haft problem med mina förra lägenheter på grund av oseriösa hyresvärdar (största hyresbolagen) och jag orkar inte flytta ännu en gång :S
    Jag är otroligt nära bristningsgränsen och blir förbannad att jag inte har något att säga till om som hyrestagare :.(

4. M
    Renoverare · Norrköping · 697 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Om lukten (avsett om det är mögel eller inte) gör att du inte kan sova ordentligt så kan det göra att man blir ilsken.

Tror @ArneTW har rätt,, det lättaste alternativet är att flytta. Det tar minst tid & energi.
    Hur man gör annars för att hitta orsaken till en speciell lukt / mögel i en vägg... ingen aning tyvärr.
    Hittade detta som kanske kan hjälpa
    https://xn--mgel-test-07a.se/
    (ingen aning om det kan fugera eller inte )

5. Karlia
    Medlem · 2 590 inlägg

Karlia

Medlem
    Som hyresgäst är det lätt att känna sig maktlös. Hyresvärdar gör sällan mer än de måste.

Lukt är svårt, det finns flera trådar här med villaägare som gjort allt i sin makt för att bli av med sådan utan att lyckas.
    Det är därför du får rådet att flytta - luktsanering tar lång tid.

Hyresvärden kanske du kan få att göra någon åtgärd, utan garantier att bli av med problemet. Vad säger hyresgästföreningen?

6. B
    Medlem · Stockholms län · 23 656 inlägg

BirgitS

Medlem
    Så här års kan man ju ha fönstren öppna mycket för att få bättre luft inne. Blir lukten och näsan bättre då?

Men det låter lite ovanligt att bara bli täppt i ena näsborren om det är mögel i luften.

• Laddar…
  7. A
    Anonym
    Jo jag har öppet alla fönster hela tiden men det blir inte bättre :(

8. T
    Medlem · 2 707 inlägg

tergo

Medlem
    prata med Miljö och hälsoskyddsnämnden i kommunen de kan kanske vara till hjälp

9. B
    Medlem · Stockholms län · 23 656 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om du sover precis vid ett fönster som det blåser in luft genom borde du ju andas in luften som kommer utifrån.

10. trähandtag
    Medlem · skåne · 993 inlägg

trähandtag

Medlem
    Kommunerna har inte resurser att hjälpa till i sådana ärenden, om du inte kan visa några fysiska bevis, mer än ilska o täppt näsborre. Det blir för mycket psykologiska infallsvinklar och det är inte kommunernas ansvar.

11. E
    Medlem · 34 inlägg

Eva777

Medlem

12. E
    Medlem · 34 inlägg

Eva777

Medlem
    Bor den ilskne hyresvärden i samma hus kanske ;-) om ni råkar ha samma symtom?

13. A
    Anonym
    Haha ne det gör han inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.