Konstig färg på balkar

622 läst  0 svar

1. R
    Medlem Nivå 3
    Hej,

jag har valmat tak med tegelpannor där det är c:a 2 meter till taknocken som högst. Taket är stort och har luftspalt runt hela takfoten, vet inte om det finns ventil i nocken. Ingen isolering finns närmast takfoten utan bara panelen finns där. Enligt teknisk beskrivning finns diff.spärr, vilket jag antar är detsamma som ångspärr? Takluckan har tätats först nu. Ingen ventilation släpps ut på vinden vad jag vet. Har därmed ingen varmluft som läcker ut vad jag vet. Inga tecken på fukt på isoleringen förutom 2 dropp-fläckar under två spikar (fläckarna verkar vara gamla). Ingen dålig lukt.

Det är självdrag i huset. Tidigare ägare har vädrat ofta för att hålla igång ventilationen. Pax-fläkt finns i källarens wc, ska sätta in en pax-fläkt i badrum uppe. Köksfläkt finns. Man har sedan 80-talet inte använt skorstenen utan bara elpatron.

Nu till saken. De fyra stora bjälkarna i hörnen av taket är lite vitflammiga, men inget annat trä på vinden. Allt trä ser i övrigt ut som nytt trots att huset är c:a 35 år. De flammiga bjälkarna och all plank är "snustorr", både vid kontroll i våras då det var fuktigt och regnigt samt nu i höstas. Bjälkarna känns inte mjuka (har inte kört in en kniv i dem, bara knackat på dem).

Vad kan det vara som gör att just dessa bjälkar är vitflammiga men inget annat trä? Dessutom sitter de två hörnparen en bit i från varandra. Kan de ha varit så från början?

Är det någon som har en logisk förklaring på vad detta är så tar jag tacksamt emot all info.

Är ny ägare till huset och vet inte så mycket om dess historik i övrigt, mer än att det verkar vara gediget byggt.

Tack

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: