konsten att stämpa. Bärande vägg

20k läst  7 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Bifråga: Jag försöker hitta vart jag kan hyra stämpar? Bauhaus hade inget att hyra ut.

Huvudfråga:

Jag är rätt noggrann av mig. Jag har därför varit uppe på vinden, mätt ut exakt vart takstolarna står och med vilket avstånd. I vår enplansvilla mätte jag sedan ut exakt vart på köksgolvet själva takstolerna står i linje med. Jag grävde lite i isoleringen på vinden och såg att takstolarnas "underbjälkar" är skarvade efter exakt 4,65 m. (total längd 9,30

Min planering är alltså att med 7 stämpar (en för varje takstol) stämpa upp exakt på den punkt där varje takstolsunderbjälkar är skarvade. Dessa punkter ligger för övigt 68 cm bort från där den bärande väggen är idag. Limträbalken ska dock upp i samma position där den bärande väggen sitter idag.

Känns stämpningsförfarandet lämpligt? Jag har rejält trämaterial, 2 tum 4, att lägga på höjden för att fördela trycket uppåt från stämparna.

tacksam för idéer och erfarenhet.

Bygganmälan avklarad.

Om någon har någon idé på hur jag på eget bevåg får dit en limträbalk på 7m 30 cm, vikt 165 kilo är jag tacksam för svar.

Jag är rätt stark men räknar ändå med ett par ryggskott under arbetets gång....skam den som ger sig.

/goliat

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Cramo eller kanske firmor som hyr ut byggnadsställningar kanske?

Jag gissar att du har något stabilt under där varje stämp ska stå också?

3. H
    Medlem Nivå 6
    ja, ska nog testa där.

nja, under är vanliga spontade trägolvet. cc 600 mm. När jag rivit väggen (skelettet kvar) märker jag att de flesta stolpar stått utan något direkt tryck. Jag tvivlar på att väggen är helbärande, endast hjälpbärande.

/Henke

4. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Tja om du nu tror att golvet klarar krafterna och at tdet därmed inte blir så kraftigt tryck uppifrån. Vad skall du då med stämp till?
    Vill du ha något liknande så kan du väl stämpa upp med en vanlig 2tum4 eller spika ihop 2 st?

I vilket fall som helst så hade jag aldrig satt någon stämp med belastning på en punkt på ett spontat golv utan gjort precis som pinebar säger, d.v.s. fördela ut lasterna med en tvärsgående regel över dina cc 60 reglar!

5. I
    Medlem Nivå 5
    har du en dörr eller fönster du kan peta in balken igenom ?
    tanke på att en sådan lång balk kan vara svår att få runt hörn inne i huset.
    ovanför där du ska ha balken gör 2 hål upp till takstolarna fäst ett lyftblock i var ända typ kedjeblock eller annat block som du inte behöver hålla i hela tiden för att inte det ska ramla ner på golvet igen. hissa upp balken sätt dit det den ska vila på klart, låter enkelt troligen en aning svårare att göra dock
    en liten tanke ifrån mig

6. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Sen kan man dra ned på antalet stämp om man ställer en typ. 125X45 regel på högkant tvärsöver alla stolar, sen stämpar man upp underifrån... Men jag rekkomenderar starkt att du har en 45 regl på golvet oxå som går tvärs över oxå....

7. H
    Medlem Nivå 6
    hej, bra tips. jag jag måste nog regla lite hit och dit, både i tak och golv för att utjämna krafterna. Däremot har jag fått en del information om att min takstol borde vara självbärande då det är ett w-fackverk. Men ritningen säger tydligt att bärande vägg är vägg 11 (utan att någon givetvis ritat ut vilken vägg det är) Jag utgick ifrån hjärtväggen. Med lite tur slipper jag sätta upp en balk alls. Knepigt läge. Man vågar inte riktigt chansa. Vill alltid vara 100% säker innan jag tar bort väggreglarna som sitter där idag (som för övrigt inte verkar ha något diekt tryck på sig.

8. Y
    Medlem Nivå 9
    Hmm, känns som ett fall där man skulle vilja konsultera en konstruktör. Jag fick trevliga besked från konstruktören som tittade på vårt betonghus, han hade både bra lösningsförslag och dimensionerna var lite mindre än jag hade tänkt "gissa" på.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: