hordak
Hej alla,
Har byggt en ny flytbrygga som ersättning för den gamla 80-talaren, som nu får pensioneras. Tidigare har vi använt slanor (de senaste 10-15 åren stålrör) för att förankra bryggan. Isen trycker dock ned dessa, samt att den även av och till tryckt sönder fästena för rören.
Tänkte därför nu prova med betongankare och kätting och har gjutit 4 st ”ankare” á ca 100 kg/st.
Eftersom barnen gärna hoppar, dyker och leker är jag lite rädd för att lägga yttersidans kättingar (i kors) utåt och min fundering är att det väl borde gå lika bra att lägga dem inåt (och då lägga innersidans kättingar utåt), finns det någon nackdel med detta? Alla illustrationer och texter jag läst hänvisar till det motsatta.

Bryggan är 490x420 och väger ca 1000 kg. Sjön är ca 1 kvkm och bryggan ligger i en väl skyddad vik, där vattendjupet är ca 2-3 meter + 1,5-2 meter dy, så ankarna kommer att suga fast fint.

Du kommer att behöva betydligt tyngre bojstenar. Betong är inte "tungt" i vattnet.

100kg på land motvarar inte mer än sådär 60kg i vattnet. Sikta på minst 500kg på land per sten.

Det du kan göra är att välja rejält grov kätting. Den kommer då att hänga mest rakt neråt närmast bryggan. Den ger också bryggan lugnare rörelser i sjön.

Uppvuxen på båt som jag är så håller jag med föregående inlägg. Vikt är viktigt...

hordak
Tack för era svar, min hållpunkt är att dyn kommer att hålla ”öka” vikten på bojstenarna. Har ett plattankare på 2 kg till ekan som vi ibland är två att dra upp efter någon timme på sjön 😄
Nåväl, kan komplettera med vikt, hur ställer ni er till funderingen kring förläggning av stenarna? Har 10 mm långlänkad varmförzinkad kätting.

Men om du framgångsrikt har använt plättankare så varför inte fortsätta med det i lite större dimension? Bara att se till att ha en lyftlina fäst i kanten och en boj som håller upp den. Danforth och Bruce är också hyggligt bra på att gräva ner sig om du skulle snubbla över ett par begagnade. 😉

hordak
Hade ju också gått, tänkte bara optimera vikt/prisförhållandet 😉
Det blir nog bra, annars gör jag om - det är också lärorikt 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.