Hejsan. Så jag har en gård i Bergslagen, ett bostadshus, en liten gäststuga/förråd, och två nyligen nedbrunna lador, detta på en ca 5hkt tomt bestående av äng, i sin tur omgivet av gammal skog. Huset är byggt runt 1900, enligt Skatteverket byggdes det typ 1907, men haft släktforskare här som spårat sin släkt till denna gård på sent 1800-tal.

Till saken; nu på sistone så översvämmar min källare vid regn, tö, allmänt blött väder. I källaren finns tre avlopp, två inomhus, ett nedanför trappen utanför dörren, såvitt jag kan se är de i stort sett hål i betonggolvet, ser inga kanter på några rör eller liknande, bara betong. Vattnet kommer upp från dessa avlopp. Vet att jag har en stenkista, dock ingen aning om var, och antar att den slammats igen nu, då den är ifrån senast 70-talet.

Så frågan är, vad gör jag? Tittat massa på dagvattenkasetter, men är osäker på storlek. Tror det definitivt även är vatten från marken, inte bara spillvatten från taket, som är boven så är osäker på hur jag räknar. Och vart de ska placeras. Ska jag leta upp stenkistan, då den verkar trycka upp vatten via avloppen? Installera nån sorts lock på avloppen så de inte släpper upp vatten, kan jag göra det på vad som endast är hål i betongen typ?
Kan absolut fixa bilder ifall det underlättar.

Till saken hör lite att jag är ensam och sjukskriven, så är inte gott om pengar, så jag måste försöka lösa så mycket jag kan själv. Men jag är jättetacksam för all hjälp och alla råd ni kan tänkas ge, det har blivit lite väl många timmar i källaren med vattenpumpen nu..

Tack!
/Gabbie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.