Konkav garagevägg

438 läst  4 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej har sen en dryg månad flyttat in i ett nybyggt hus med totalentreprenad
    Här nyss upptäckt att en långvägg på garaget är konkav, buktar inåt. Skiljer ca 2.5 cm på mitten av väggen mot kanterna mätt.
    Bör man åtgärda detta? Om, hur?

2. Byggglädje
    Medlem Nivå 4
    Hej. Är svårt att göra nått i efterhand. Normalt sett rätar man upp väggarna när man sätter takstolarna. Är bara glad amatör men som sådan kan jag inte se något problem att de inte är spikraka. Jag blir gärna rättad.

3. T
    Medlem Nivå 10
    Det är bara att vänja sig vid att raka linjer och räta vinklar bara finns på ritningen, och hus avviker mer och mer från dem ju äldre de blir...

4. L
    Medlem Nivå 2
    Ja nu är ju det här ett helt nytt hus...
    Bodde tidigare i ett hus byggt 1931, inga konkava väggar där.

5. S
    Medlem Nivå 6
    Hur upptäckte du det? Genom normalt betraktande eller genom att granskande kika längs väggen? Jag gissar att du kommer att glömma detta och inte tänka på det mer sen.

Jag bor i ett 100 år gammalt hus och inte mycket är helt rakt. Men när jag åtgärdar något är jag väldigt noga och stör mig nåt enormt när det inte blir rakt och bra. Men störningen går ganska snart över och sedan tänker jag aldrig mer på det. Samma sak säger andra man pratar med.

När jag bytte tak så skulle det stämma om inte på millimetern som i alla fall på halvcentimetern när jag reglade upp. När jag pratade med en snickare sa han att 5 cm på ett tak ser man aldrig. Snickaren hade rätt. Men visst, när jag en gång om året klättrar upp på stegen och kan se med blicken längst taket är det ju kul när det är spikrakt. Men tyvärr är det bara denna enda gång jag kan glädja mig åt det.

/Mats

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: