Byggahus.se

Koniskt hål för ankarmassa i lättbetong

1. C
    Medlem Nivå 1
    En fråga om att fästa i lättbetong med ankarmassa.

För att få så högt utdragsvärde som möjligt har jag sett rekommendationer om att ta upp ett koniskt hål.
    Kan man göra detta med vanlig borr?
    Eller behöver man ett specialverktyg, tex Fischers konborr PBB som finns nästan längst ner här http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ett vanligt borr, och så lutar du borrmaskinen lite åt alla håll när borret är i botten av hålet.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vad är det som är så tung att speciallösningar krävs?

Bara vanlig plugg håller väldigt bra och ankarmassa i ett rakt hål sitter som berget.

Det finns få saker i ett hem som är så tunga att det inte räcker.

4. O
    Medlem Nivå 12
    Konan ska ha sin största diameter inne i hålet och det är inte helt lätt med ditt förslag för det brukar bli störst ute i hålet istället.

Men tveksamt om sådana lösningar krävs för normala förhållanden utan rakt hål ger stor styrka även det.

Redigerat 8 jan 2015 09:44
  5. M
    Medlem · Nivå 10
    ESSVE's lättbetongsplugg "med vingar" på 8mm ger otroligt bra fäste även om pluggen som sådan faktiskt inte är så lång. Finns även 10mm men har sällan känt behovet att köra den då 8mm ger väldigt bra fäste. Testat allt från sparringskenor till överskåp i porös lättbetong

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Aldrig i mitt yrkesliv har jag varit med om koniskahål i ltb för att få bättre hållfasthet, utan praxis är enligt mig genomgående bult om man ska fästa något tungt.

Men annars så sitter det som berget med ankarmassa!

Hur gör man dessa koniska hål? Hade varit kul o veta om man någon gång måste göra det

7. O
    Medlem Nivå 12
    Redigerat 8 jan 2015 11:52
  8. L
    Medlem · Nivå 11
    Häft-igt!

Får se om man någon gång stöter på detta i arbetet, tycker alla konstruktörer ska ha hängsle och livrem o förespråkar genomgående bult!

Oceanis du är väll i branschen?! Har du stött på detta tillvägagångssätt?

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Lutte - stöter du på krav om genomgående bult även i vanliga småhus? Det måste i såfall vara i konstruktionsdetaljer? Bärande delar?

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Jobbigt med ytterväggar...

11. M
    Medlem · Nivå 10
    Eller iofs, nu ä jag för negativ. Är ju tokenkelt med ytterväggar. Gott om plats att sätta mutter och bricka

12. L
    Medlem · Nivå 11
    Oftast handlar det om flerbostadshus eller lokaler för kontor eller industri

Ja då handlar det om bärande detaljer exempelvis konsoler för upplag.

Men när behöver man kemankra bult för något i en vanlig villa? Inte så man drar fast platt tv'n med två kemade m12or 😁

13. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Oceanis skrev:
    "Konan ska ha sin största diameter inne i hålet och det är inte helt lätt med ditt förslag för det brukar bli störst ute i hålet istället."

Man håller still borret i ingången och rymmer ut hålet invändigt. Är otroligt lätt i lättbetong. Tycker man det är svårt så kan man ju ta en brädstump el plåtbit med hål i (med borrdiametern) för att "säkra" att borret inte gräver ut för mycket vid ytan.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, det var så jag tänkte också.